اندیشه آماد، جلد ۲۱، شماره ۸۳، صفحات ۱۷۵-۱۹۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر نوآوری زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی از طریق قابلیت انعطاف پذیری و قابلیت مدیریت مخاطرات؛ بررسی نقش روابط عرضه‌کننده و خریدار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر نوآوری زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی از طریق قابلیت مدیریت مخاطرات و قابلیت انعطاف‌پذیری همراه با بررسی نقش رابطه بین خریدار و عرضه‌کننده در شرکت­های تولیدکننده مواد غذایی شهر مشهد انجام‌شده است.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را شرکت­های تولیدکننده مواد غذایی مشهد است. حجم نمونه با توجه به روش سرانگشتی (10 برابر تعداد گویه ها) برابر با 220 شرکت است و نمونه‌گیری به روش غیر احتمالی در دسترس انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد افراز و همکاران (2020) است. جهت روایی پرسشنامه از روایی صوری و سازه و جهت بررسی پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پلاس[1] استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد نوآوری زنجیره تأمین، قابلیت مدیریت مخاطرات و قابلیت انعطاف‌پذیری بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نقش واسطه‌ای قابلیت مدیریت مخاطرات و قابلیت انعطاف‌پذیری تائید شد. نقش تعدیل گری روابط بین عرضه‌کننده و خریدار نیز تائید شد.
 
1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-مدیریت استراتژیک، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران، sajad2430@gmail.com
2 استادیار، گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)، DrBehboodi@attar.ac.ir
[1] Smart-PLS 3.0
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوآوری زنجیره تأمین، قابلیت مدیریت مخاطرات، قابلیت انعطاف‌پذیری، روابط بین خریدار و عرضه‌کننده،

عنوان انگلیسی Investigating the Impact of Supply Chain Innovation on Competitive Advantage through Flexibility and Risk Management Capability; Investigating the role of supplier and buyer relations
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim of this study was to investigate the effect of supply chain innovation on competitive advantage through risk management capability and flexibility along with examining the role of the relationship between buyer and supplier in food companies in Mashhad.
Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the present study is food companies in Mashhad. The sample size according to the thumb method (10 times the number of items) is equal to 220 companies and sampling was done by non-probability method. The data collection tool is the standard questionnaire of Afraz et al. (2020). Formal validity was used for the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient and composite reliability were used to evaluate the reliability of the questionnaire. Structural equation method and Smart-PLS1 3.0 software were used to analyze the data.
Findings: The results showed that supply chain innovation, risk management capability and flexibility have a positive and significant effect on competitive advantage. The mediating role of risk management capability and flexibility was also confirmed. The moderating role of the supplier-buyer relationship was also confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نوآوری زنجیره تأمین, قابلیت مدیریت مخاطرات, قابلیت انعطاف‌پذیری, روابط بین خریدار و عرضه‌کننده

نویسندگان مقاله سجاد آفرند |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، مدیریت استراتژیک، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

امید بهبودی |
استادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_100131_559763278671ae2635d71aad4e0dcebf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات