|
پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۶۹-۸۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اعتبارسنجی الگوی اخلاق حرفهای پلیس در مراحل مدیریت بحران از منظر خبرگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: امروزه، یکی از مهمترین دغدغههای پلیس در سرتاسر جهان، اثربخشی و کارآمدی در مدیریت بحرانهای اجتماعی است. بنابراین در این پژوهش با استفاده از نظر خبرگان، الگوی اخلاق حرفهای پلیس در مراحل سهگانه مدیریت بحران تهیه و اعتبارسنجی شود. روش: این پژوهش به شکل توصیفی- تحلیلی انجام شد. به همین منظور، 35 نفر از خبرگان علمی و عملیاتی نیروی انتظامی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با آنان مصاحبه نیمهسازمانیافته انجام که منجر به شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگو شد و در پایان، پس از تهیه و نهاییسازی پرسشنامه به روش دلفی، از آنان درخواست شد که پرسشنامه پژوهش را تکمیل کنند. یافتهها: الگوی اخلاق حرفهای پلیس در مراحل سهگانه پیش، حین و پس از وقوع بحرانهای اجتماعی از منظر خبرگان دارای شش مؤلفه و 29 شاخص میباشد. بیشترین میانگین، متعلق به مؤلفههای اقدامات پیشگیرانه و آمادگی مواجه با بحران، و کمترین میانگین، متعلق به مؤلفه اقدامات قهری با رعایت ملاحظات حرفهای است. همچنین، خروجی نرمافزار Smart-Pls نشان داد الگوی اخلاق حرفهای پلیس در مراحل مدیریت بحران از منظر خبرگان مورد تأیید میباشند. نتیجهگیری: پلیس در مراحل سهگانه مدیریت بحران، لازم است هنجارهای خاصی را مبتنی بر مسئولیت حرفهای خود مورد توجه قرار دهد. برای مثال، در مرحله پیش از وقوع بحران نسبت به تهیه گزارشهای هشدارگونه به مقامات و سازمانهای مسئول و ... بپردازد. در مرحله وقوع بحران به استفاده از فنون مسالمتآمیز و بکارگیری اقدامات قهری با رعایت ملاحظات خاص پرداخته و در آخرین مرحله، نسبت به رفع نیازهای ترمیمی جامعه و سازمان خود بپردازد. کلیدواژهها: اعتبارسنجی، بحران، مدیریت بحران، اغتشاش، اخلاق حرفهای، پلیس. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتبارسنجی،بحران،مدیریت بحران،اغتشاش،اخلاق حرفهای،پلیس، |
|
عنوان انگلیسی |
Validating police professional ethics in crisis management From the experts' point of view |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Today, one of the most important concerns of police around the world is the effectiveness and efficiency of social crisis management and what can be most helpful in this area is the attention to professional ethics. Therefore, in this study, we tried to develop and validate the professional ethics model of police in three phase of crisis management by using the experts' opinion. Method: This study was descriptive-analytical. For this purpose, 35 police scientific and operational experts were selected through purposeful sampling and semi-structured interviews were conducted which resulted in identification of dimensions, components and model indicators. At the end, after preparing and finalizing the questionnaire by Delphi method, they were asked to complete the research questionnaire. Findings: The model of police professional ethics in the three phase of crisis management (pre-crises, crises respond and post-crises) has six components and 29 indicators from the experts' point of view. According to the experts, the average of the components of police professional ethics in crisis management phases shows that the highest average belongs to the components of Preventive actions and Crisis Preparedness, and the lowest average belongs to the component of coercive actions with professional considerations. Also Smart-Pls software output showed that the coefficients of significance of the model were higher than 1.96, indicating that the validity of all six factors in the model of police professional ethics in crisis management phases was confirmed by experts. Conclusion: The results of the study showed that the model had an acceptable validity and it was necessary for the police in the three phases of crisis management to consider certain norms based on their professional responsibility. For example, in the pre-crisis phase, preparing alert reports to the authorities and other responsible authorities. In the crisis respond, used peaceful tactics and used the coercive actions with special consideration. Lastly, address the healing needs of the community and police organization. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی کریمی خوزانی | استادیار پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
نورمحمد رضایی | استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید مدرس. ایلام. ایران
سید امیر رضا نجات | عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی
نادر کوهی | کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرات
|
|
نشانی اینترنتی |
http://osra.jrl.police.ir/article_94012_5f22b0cb64c2f90b614f378fd3ed1667.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1500/article-1500-2454162.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|