|
مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۹، شماره ۵۰، صفحات ۱۳۳-۱۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در برنامههای درسی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به اهمیت سواد اطلاعاتی در امر یادگیری در عصر حاضر، تجهیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم انتظامی به سواد اطلاعاتی دارای تأثیرات مثبتی بر ساختار آموزشی و پژوهشی و در نتیجه بر بدنهی اجرایی و مدیریتی ناجا میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین ضرورت آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در برنامههای درسی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا میباشد. تا بتوان برآن مبنا، از یافتههای حاصل از این بررسی برای برنامهریزی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی سود جست. جامعه آماری ما کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه علوم انتظامی می باشد که تعداد 380 نفر نمونه به شیوهی تصادفی طبقهای نسبی انتخاب گردید. در فرایند گرد آوری داده ها از ترجمهی پرسشنامهی استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی که توسط انجمن کتابخانههای آمریکا در سال 2015 به تصویب رسیده استفاده شده و برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده حاصل از نظرات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دربارهی سواد اطلاعاتی خود تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین میانگین نمرات کسب شدهی دانشجویان به تفکیک محل خدمت(تهران و مراکز استانها - شهرستانها)در رابطه با سواد اطلاعاتی آنان برای کل پرسشنامه و در مورد هر یک از استاندارها تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. همچنین بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان به تفکیک نوع شغل (کارکنان صف- کارکنان ستاد) نیزتفاوت معناداری مشاهده نگردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش سواد اطلاعاتی،نوع شغل،محل خدمت،برنامه درسی، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جواد منظمی تبار | دانشگاه علوم انتظامی گروه اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mape.jrl.police.ir/article_93999_f6ed4567953a6d3cd09b50057578a0fc.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-2449951.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|