|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۸، شماره ۵۵، صفحات ۲۳-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش سلامت روانی در رفتارهای پرخطر رانندگی و نگرش به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در رانندگان درون شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی تحقیق حاضر، تبیین رابطه سلامت روان با رفتارهای پرخطر رانندگی و نگرش به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در رانندگان درونشهری شهرستان مرند است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است که بهصورت توصیفی- همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر متشکل از کلیه رانندگان درونشهری شهرستان مرند به تعداد 2400 نفر بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تعداد 250 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پنج سلامت روان کیزز (2002)، مقیاس رفتار رانندگی منچستر و از پرسشنامه زرآبادی (1390) استفاده شد. بین بهزیستی هیجانی و رفتارهای پرخطر، تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین بهزیستی روانی و رفتارهای پرخطر، تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین بهزیستی روانی از مولفههای سلامت روان و تخلفات عمدی و غیرعمدی از مولفههای رفتارهای پرخطر رانندگی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین بهزیستی اجتماعی و رفتارهای پرخطر، تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، اما بین بهزیستی اجتماعی از مولفههای سلامت روان و اشتباهات رانندگی از مولفههای رفتارهای پرخطر رانندگی رابطه معناداری وجود ندارد. بین بهزیستی هیجانی و متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک شده و قصد رعایت قوانین رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین بهزیستی هیجانی از مولفههای سلامت روان و هنجار ذهنی از مولفههای نگرش به قوانین راهنمایی و رانندگی رابطه معناداری وجود دارد. بین بهزیستی روانی و متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک شده و قصد رعایت قوانین رابطه معناداری وجود ندارد، اما بین بهزیستی روانی از مولفههای سلامت روان و هنجار ذهنی از مولفههای نگرش به قوانین راهنمایی و رانندگی رابطه معناداری وجود دارد. بین بهزیستی اجتماعی و متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک شده و قصد رعایت قوانین رابطه معناداری وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The role of mental health in high-risk driving behaviors and attitudes toward traffic rules in intercity drivers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main purpose of this study is to explain the relationship between mental health and high-risk driving behaviors and attitudes towards traffic rules in the inner city drivers of Marand city. In terms of purpose, the present study is an application that has been performed in a descriptive-correlational manner. The statistical population of the present study consisted of all intra-city drivers of Marand city with 2400 people and the sample size was determined using Morgan table and sampling method of 250 people. To collect the data, the Kiesz Five Mental Health Questionnaire (2002), the Manchester Driving Behavior Scale and the Zarabadi Questionnaire (2011) were used. There is a negative and significant relationship between emotional well-being and high-risk behaviors, intentional violations and unintentional violations. There is no significant relationship between mental well-being and high-risk behaviors, intentional violations and unintentional violations, but there is a negative and significant relationship between mental well-being of mental health components and intentional and unintentional violations of high-risk driving behaviors. There is a negative and significant relationship between social well-being and high-risk behaviors, intentional violations and unintentional violations, but there is no significant relationship between social well-being from mental health components and driving errors from high-risk driving behaviors. There is no significant relationship between emotional well-being and attitude variables, perceived behavioral control and intention to comply with the rules, but there is a significant relationship between emotional well-being of mental health components and mental norm of attitudes toward traffic rules. has it. There is no significant relationship between mental well-being and attitude variables, perceived behavioral control and intention to follow the rules, but there is a significant relationship between mental well-being from the components of mental health and mental norm from the components of attitude towards traffic rules. has it. There is no significant relationship between social well-being and attitude variables, perceived behavioral control, and intention to follow the rules. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آیت اله فتحی | روان شناسی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
فریبا محمدی | روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند
شمسی محمدنژاد | روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند
حسین رستمی | روان شناسی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_93900_f40a2e9eb841e4910d6d00af3b29059e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-2426258.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|