مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۹، شماره ۴۹، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی ساخت و اعتباریابی پرسشنامه آستانه تحمل دانشجویان جهت کنترل کیفیت رفتارهای آموزشی(مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی)
چکیده فارسی مقاله دانشگاه عالی دفاع ملی برای سنجش آستانه تحمل آموزشی دانشجویان خود نیاز به پرسشنامه معتبر و قابل قبول دارد که عوامل تشکیل‌دهنده آن هم‌راستا با افزایش تحمل و ارتقای سطح فعالیت دانشجویان در شرایط دشوار باشد؛ یعنی عواملی که بهبود در آن‌ها بتواند سازمان را به سمت سرآمدی هدایت کند. بدین منظور تلاش شده است تا بر اساس مدل تاب‌آوری مک کوبین و پاترسن پرسشنامه‌ای برای سنجش آستانه تحمل پلیس ایران طراحی شود. روش: برای این منظور 2550 نفر از دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی در سراسر کشور به وسیله روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و پرسشنامه را تکمیل نمودند. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آالفای کرانباخ و بازآزمایی و اعتبار سازه از طریق تحلیل عاملی تائیدی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور طراحی، تدوین و هنجاریابی چنین پرسشنامه‌ای، ادبیات مربوط به تاب‌آوری و آستانه تحمل که به صورت مقاله و کتاب موجود بود، با دقت تمام مرور شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم آستانه تحمل به صورت 30 گویه در قالب پرسشنامه آستانه تحمل آموزشی طراحی گردید. نتایج: نتایج نشان داد که 30 سوال پرسشنامه، 4 عامل را مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد. این عوامل با توجه به مبانی نظری تحقیق و محتوای سوالات قرار گرفته روی عوامل تحت عناوین: 1- مهارت در روابط بین فردی، 2- آینده-نگری، 3- هیجان‌مدار – مساله‌مدار بودن، و 4- ارزیابی موقعیت تمرکز دارد. نام‌گذاری شدند. ب
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آستانه تحمل آموزشی،اعتباریابی،دانشگاه عالی دفاع ملی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس چهاردولی |
دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی

مهدی یوسف وند |
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_93904_e1711d4e8cc8351575c104dd03a72cac.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-2426025.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات