|
مطالعات تاریخ انتظامی، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۷۵-۱۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی شکلی و محتوایی گواهینامه رانندگی بهمثابه سند هویتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از پیامدهای ارتباط ایران عصر قاجار با اروپای صنعتی، ورود وسایل نقلیه موتوری به ایران بود که با افزایش وسایل نقلیه و فقدان زیرساختهای مناسب در سطوح مختلف، عدم آموزش مناسب و بینظمیهای تردد وسایل نقلیه، نیاز به وجود راهکار سنجش برای تشخیص مهارت رانندگان و رعایت مقررات عبور و مرور، باعث شد که مجوزی برای رانندگان با عنوان «جواز یا پروانه یا تصدیق رانندگی» صادر شود که پس از صدور اولین آئیننامه در سال 1307 ش. عنوان «گواهینامه رانندگی» یافت و در بیشتر کشورها، بهمثابه یک سند هویتی تلقی شده و واجد اعتبار اداری و اجتماعی است. این پژوهش بر آن است با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیهبر منابع کتابخانهای و اسنادی، فرآیند تحول شکلی و محتوایی این اسناد و ساختار سندشناسی گواهینامههای رانندگی در ایران، در پرتو تحول و تکامل قوانین و آئیننامه را بررسی نموده و پیامدهای آن را تبیین نماید. دستاورد پژوهش نشانگر آن است از آغاز روند صدور گواهینامه رانندگی تاکنون، با توجه به پیچیدهتر شدن مشکلات ناشی از رانندگی و افزایش تردّد وسایل نقلیه، روند صدور ساختار و محتوای این مدرک، مکرراً تغییر کرده و درنهایت استفاده از گواهینامههای رانندگی مکانیزه و هوشمند و جایگزینی آن بهجای گواهینامههای سابق، بهمنظور ثبت تخلفات رانندگان رایج شد که اثرات مثبت و منفی زیادی در حوزههای مختلف راهنمایی و رانندگی و بهبود کیفی رانندگی و کنترل ترافیک و تخلفات داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Driving License as a national identity document (Necessities and Obligations: A form and content analysis) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the outcomes of the relationchi between Iran in the Qajar era with the industrial Europe was the import of motor vehicles into Iran. These vehicles led to chaos in their commuting. Therefore, it became necessary to devise rules and reyulations to measure and access the driving skills of the drivers. This led to the issuance of a license which was named (Driving license or Tasdiq Ranandegi) after the issuance of the first rulebook in (1307 A.H.) it vas called “Govahi Nameh Ranandegi”. In many countries, this certificate is considered as an identity card and it has social validity. Since the issuance praedure of the first driving license so far, due to the complexity of driving problem and the increase in the number of the commiting vehicles, the issuance procedure and the content of this certificate have vrdergone various changes which has led to numbers revisions cansing positive and negative consequencies in traffic control and commiting violations in driving. The present study attempts, by ancidering library sourse and documents, to deal with the fotm and content of document related to licenses and the driving licenses extant so as to reveal the changes in the laws and reyultions of the driving rulebook. It also deals with the consequences of changes in the rulebooks and regulations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسن زندیه | استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
میترا پورپاشا | دانش آموخته کارشناسی ارشد رشتة تاریخ، (گرایش اسناد و مدارک آرشیوی و نسخههای خطی از دانشگاه تهران).
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hir.jrl.police.ir/article_93831_f17245b1b4c814d4c386e44308de50d8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1131/article-1131-2405413.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|