اندیشه آماد، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۵۹-۶۹

عنوان فارسی تحلیل خرابی خوردگی استوانه موتور دیزل دریایی در دوره انبارداری
چکیده فارسی مقاله بسیاری از موتورهای دریایی، ممکن است قبل و یا بعد از استفاده به­منظور تعمیرات، شروع فصل سرما و یا به دلایل متعدد دیگری برای مدت زمان مشخصی مورد استفاده قرار نگیرند. از آنجا که بعضی از قسمتهای فلزی موتور و تجهیزات جانبی، در برابر خوردگی مقاوم نیستند و در طول دوره انبارداری، در زمان عدم کارکرد موتور به روغن یا مواد محافظ آغشته نمی‌شوند، نیاز است که حتماً فرآیندهای موردنیاز حفاظت از موتور در دوره انبارداری بدرستی انجام پذیرد. این تحقیق به بررسی علل خرابی ناشی از خوردگی در استوانه (لاینر) موتور دیزل دریایی می پردازد. در این مقاله، ابتدا به فرآیند حفاظت از موتورهای دریایی و روش­های مختلفی که برای این کار در نظر گرفته می­شود، پرداخته می شود. سپس با پرداختن به استوانه سیلندر موتور دیزل دریایی تخریب شده به دلیل فرایند خوردگی در دوره انبارداری، تأثیر عدم انجام صحیح فرآیند حفاظت از موتور بر خرابی آن بررسی می‌شود. نتایج نشان می دهد که عدم تخلیه کامل سیال خنک کننده از فضای بین استوانه و سیلندر و همچنین وارد شدن رطوبت محیط به داخل محفظه نگهداری موتور به دلیل پاره کردن فویل محافظ آلومینیومی از دلایل اصلی خوردگی اتمسفری در این استوانه موتور دیزل دریایی به حساب می آیند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Root cause analysis of corrosion in a marine diesel engine cylinder during preservation
چکیده انگلیسی مقاله Many kinds of marine diesel engines may not be used before or during the period of maintenance, boat overhaul, cold season, etc. Because some parts of an engine or its accessories are not corrosion resistant and during the preservation period, when the engine is no smeared with oil or any protective substance, it is required for the diesel engine to pass a process to ensure its good health. This paper presents a root cause analysis of corrosion in a marine diesel engine liner after years of preservation. So at first, methods of engine and component protection are presented in preservation process. Then, by presenting a diesel engine liner corroded during the preservation process, the effect of careless and inappropriate preservation is assessed. Results show that not complete discharge of cooling fluid from the space between liner and cylinder block and also ambient humidity entrance into engine compartment due to tearing of aluminum protective foil are the main reasons of atmospheric corrosion in this marine diesel engine liner.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید وحید حسینی |
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک و مکاترونیک، دانشگاه صنعتی شاهرود

علی اکبر ثقفی |
کارشناس ارشد مهندسی مواد، شرکت توسعه قوای محرکه دینا

عقیل کاظمی الموتی |
کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، معاونت آماد و پشتیبانی نیروی دریایی سپاه


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_93677_9233ef1d099986bcfb6b686bfa2c758d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/620/article-620-2378315.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات