|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۸، شماره ۳۱، صفحات ۳۷-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی شدت تصادف در تقاطعهای چراغدار با استفاده از مدل لوجیت ترتیبی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چراغهای راهنمایی به عنوان روشی برای بهبود ایمنی ترافیک و عملکرد در تقاطعها در نظر گرفته میشوند. تعداد زیادی از تصادفات در تقاطعها رخ میدهند و این تصادفات باعث خسارتهای مالی، آسیب دیدگی، و حتی در بعضی موارد منجر به مرگ میشوند. این تحقیق به منظور پیشبینی شدت تصادف در تقاطعهای چراغدار شهر قزوین انجام شده و متغیرهای موثر بر وقوع تصادفات شدید را بررسی میکند. دادههای تصادف براساس گزارشهای پلیس شهر قزوین و دادههای ارائه شده توسط معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری قزوین مورد استفاده قرار گرفته که شامل 288 تصادف در سالهای 93 تا 95 در 38 تقاطع چراغدار شهر قزوین است. گزارش تصادفات شامل توصیف شرایطی است که تصادف در آن رخ داده است. این تصادفات بر اساس شدت آنها به ترتیب در سه دسته خسارتی، جرحی و فوتی که بر اساس آمارها (128 تصادف خسارتی، 156 تصادف جرحی، 4 تصادف فوتی) دستهبندی شدهاند. در این تحقیق مدل لوجیت ترتیبی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که حضور بعضی از متغیرها مانند زمان تصادف در روز، نرخ حجم تقاطع و وجود جزیره، در واقع احتمال وقوع یک تصادف با شدت زیاد را کاهش میدهند و بر عکس حضور بعضی از متغیرها مانند تصادفات در فصل تابستان، نوع برخورد، نحوه برخورد، تردد عابرین پیاده و تعداد خطوط در احتمال وقوع یک تصادف با شدت زیاد را افزایش میدهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of accidents severity at lighted intersections using sequential logit model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Traffic lights are considered as a way to improve traffic safety andperformance at intersections. Lots of crashes occur at intersections. There aremany accidents at intersections and these accidents cause financial losses,injuries, and even death. This research was carried out to predict the crashseverity of lighted intersections in Qazvin city, and examines the variables thataffect the incidence of severe accidents. Accident data were used base onQazvin police reports and data provided by Qazvin municipality traffictransportation department that includes 288 accidents at the 38 lightedintersections of the Qazvin city in the years 2014 to 2016. The accidents reportdescribes the circumstances in which an accident occurred. The accidents wereranked in three categories according to their severity including damage, injuryand fatal accidents that based on statistics (128 damages, 156 injury and 4fatalities). Sequential logit model was used in this research. The results showthat the presence of some variables such as accident time in the day, rate ofintersection volume and the existence of an island actually reduces thelikelihood of occurrence of a accident with a high severity. In contrast, thepresence of some variables such as accidents in summer, type of collision, howto collide, pedestrian traffic and the number of lanes, actually increases thelikelihood of accidents with a high severity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا بهنود | عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی
اردشیر برهوم | دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی
بابک میربهاء | استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_93560_3356d1a693bc6a71f8f04d3120c2734c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-2328376.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|