دانش‌ انتظامی‌، جلد ۸۴، شماره ۱۳۹۸، صفحات ۱۳۱-۱۵۴

عنوان فارسی الگوی رشد دینی و اخلاقی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مفهوم و معنی تعلیم و تربیت اخلاقی و دینی در طول تاریخ موردنظر و مداقه بسیاری از صاحب‌نظران و اندیشمندان تربیتی بوده است و اکنون نیز موردتوجه بسیاری از روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و فلاسفه و متکلمان و مربیان تربیتی است. هدف اصلی پژوهش، ارائه ­الگوی رشد تربیت دینی و اخلاقی در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین بوده است.روش: روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است که به‌صورت پیمایشی انجام‌شده است. جامعه آماری شامل: اعضای هیئت‌علمی، مدیران و دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران بوده است. نمونه آماری از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند (n=15) انتخاب گردید. جهت دستیابی به اهداف تحقیق مصاحبه باز پاسخ با نمونه آماری گرفته است که در طی آن 6 مقوله کلی،17 مؤلفه و بیش از 230 خرده مقوله (کدباز) شناسایی شد. جهت توصیف یافته‌ها، پس از انجام استخراج مضامین از سند تحول بنیادین تعلیم­ و تربیت و مصاحبه‌های انجام‌شده و دسته‌بندی داده‌ها، فرآیند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق تحلیل داده ­بنیاد کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و سپس، مضامین کلان نام­گذاری و مدل مفهومی تحقیق ارائه گردیده است.یافته‌ها: مطابق یافته‌های تحقیق شرایط علی مؤثر بر رشد دینی و اخلاقی شامل شبه گستری دینی، الگوسازی جوانان و هویت دینی، عوامل مداخله‌گر شامل تعارض رسانه‌ای، مسائل اقتصادی و تبلیغات ضد دین و عوامل زمینه‌ای شامل تعامل دانشگاه و حوزه علمیه، تخصص اساتید و اعتبار منابع درسی است همچنین راهبردهای این تحقیق برای رشد تربیت اخلاقی و دینی شامل فرهنگ‌سازی، آموزش همه‌جانبه اخلاق دینی، تقویت مذهبی و گسترش ایدئولوژی دینی بوده است که پیامدهای آن اخلاق‌گرایی، ارتقای قدرت فهم و استدلال و پایداری ارزش‌ها گردیده­است.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده به مسئولین پیشنهاد می‌گردد که در جهت ارتقای رشد تربیت دینی و اخلاقی شرایط علی، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر و راهبردها را به‌عنوان یک نظام‌نامه راهنمایی برای توسعه رفتار دینی و اخلاقی دانشجویان دانشگاه مدنظر قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رشد دینی،رشد اخلاقی،دانشگاه علوم انتظامی امین،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسلم شجاعی |
دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

افضل السادات حسینی دهشیری |
دانشیاردانشگاه تهران

علی محبی |
دانشیار برنامه‌ریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_93558_f87f572a300f99cd5d4ad43a5a04a4c0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/813/article-813-2325121.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات