توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۵۴، صفحات ۱۳۵-۱۶۵

عنوان فارسی سنجش تأثیر منزلت کارکنان بر عزت‌نفس آنها با نقش میانجی جلب احترام دیگران (مورد مطالعه: بانک مهر اقتصاد )
چکیده فارسی مقاله این پژوهش، به منظور شناسایی ابعاد تشکیل دهنده منزلت و تأثیر آن بر عزت نفس در بین کارکنان بانک مهر اقتصاد انجام شد. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی است و از روش آمیخته بهره میبرد. پس از مرور منابع و مآخذ مربوط به موضوع و گرفتن نظر خبرگان، با فن دلفی، مدل منزلت کارکنان تدوین شد. ابعاد تشکیل‌دهنده «منزلت کارکنان» شامل بعد «شخصی، شغلی، سازمانی و اجتماعی» است. سپس پرسشنامه محقق ساخته مورد تایید خبرگان، به صورت الکترونیکی در سامانه نظرسنجی بانک بین 1726 نفر از کارکنان بانک مهر اقتصاد با استفاده از نمونه‌گیری خوشه ای توزیع شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Smart-pls و معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزئی انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده، با توجه به ضرایب استاندارد وزنی، به ترتیب بُعد شخصی با 62%، سپس بُعد اجتماعی با 21% و در نهایت بُعد شغلی با 16% بر منزلت کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیرگذار هستند. اثرگذاری بُعد سازمانی بر منزلت در نمونه مورد بررسی معنادار نبود. همچنین میزان اثر مستقیم منزلت بر عزت نفس کارکنان745/0 و اثر غیر مستقیم آن بر عزت نفس از طریق متغیر میانجی «جلب احترام»،139/0 به دست آمد. بر مبنای نتایج پژوهش، مدیران بانک مهر اقتصاد برای افزایش سطح منزلت و عزت نفس کارکنان خود، باید تمرکز بیشتری بر تقویت برند سازمانی و غنی‌سازی شغلی داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله منزلت،کارکنان،عزت‌نفس،جلب احترام ،

عنوان انگلیسی Assessing the Impact of Employees' Dignity on Their Self-Esteem with the Mediator's Role of Respect to Others (Studying Mehr-e Eghtesad Bank)
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to identify the constituent dimensions of dignity and its effect on self-esteem among Mehr-e Eghtesad Bank employees. This research is applied from the point of view of the purpose and uses a mixed method. After reviewing the sources and references related to the subject and consulting experts, the Delphi model of staff status was formulated. The constituent dimensions of "employee status" include the "personal, occupational, organizational, and social" dimension. Then, the expert-approved researcher-made questionnaire was distributed electronically to the bank's survey system among 1726 employees of Mehr-e Eghtesad Bank using cluster sampling. Data analysis was performed using Smart-pls software and structural equations partial least squares method. According to the results, according to the weighted standard coefficients, the personal dimension with 62%, social dimension with 21%, and job dimension with 16%, affect the status of Mehr-e Eghtesad employees. The effect of organizational dimension on status was not significant in the sample. Also, the direct effect of dignity on the self-esteem of employees was 0.745 and its indirect effect on self-esteem through the mediator variable "respect" was 0.139. Based on the results of the study, managers of Mehr-e Eghtesad Bank need to focus more on enhancing organizational brand and job enrichment in order to increase the dignity and self-esteem of their employees.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید عبدالله صالح نژاد |
پژوهشگر مرکز سرمایه انسانی دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

حسن درویش |
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://harold.jrl.police.ir/article_93226_93872f25c88449b2475c97ae89cd19d4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/735/article-735-2272383.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات