توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۵۴، صفحات ۱۰۶-۱۳۴

عنوان فارسی شایستگی اخلاقی مدیران دانشگاهی: مفاهیم، مؤلفه ها و اولویت بندی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظوربررسی مفاهیم و اولویت­بندی مؤلفه­های شایستگی اخلاقی مدیران دانشگاهی انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش، تمام کارکنان دانشگاه تهران است که به شیوه نمونه­گیری طبقه­ای متناسب 347 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها، از پرسشنامه محقق ساخته ی شایستگی اخلاقی با پنج مؤلفه شایستگی اخلاقی نسبت به خدا، نسبت به خود، نسبت به دیگران، نسبت به سازمان و نسبت به شغل استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 98/0 به دست آمد. نتایج حاصل از آزمون رتبه­بندی فریدمن نشان داد میانگین رتبه­بندی مؤلفه­های شایستگی اخلاقی، تفاوت معناداری دارد و مؤلفه شایستگی اخلاقی نسبت به خدا و نسبت به شغل بالاترین رتبه را به دست آوردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی اخلاقی،مدیران دانشگاهی،اولویت‌بندی. ،

عنوان انگلیسی Ethical Competence of University Administrators: Concepts, Components, and Prioritization
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the concepts and to prioritize the ethical competency components of university managers. The research method is applied in terms of purpose and in terms of data collection, it is a descriptive survey. The statistical population was all employees of Tehran University who were selected by stratified random sampling method. To collect the data, a researcher-made questionnaire of moral competence with five components of moral competence toward God, self, others, organization and occupation was used. The construct validity of the questionnaire was confirmed by confirmatory factor analysis. The reliability of the tool was obtained by Cronbach's alpha coefficient to be 0.98. The results of Friedman's ranking test showed that the mean ratings of moral competence components were significantly different and the moral competence component to God and to the job were highest.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا قموشی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران

جواد پورکریمی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه تهران

میترا عزتی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://harold.jrl.police.ir/article_93224_a2035319c4257965a25ac4bebfbf84cd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/735/article-735-2272382.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات