|
توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۵۴، صفحات ۲۳-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر فرسودگی و استرس شغلی بر رضایت شغلی کارکنان با نقش متغیر میانجی نظام جبران خدمات(مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه زنجان) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این مطالعهبررسی تأثیر فرسودگی و تنش شغلی بر رضایت شغلی کارکنان بانقش متغیر میانجی نظام جبران خدمات در بین کارکنان دانشگاه زنجان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان دانشگاه زنجان به تعداد 399 نفر است. نمونه آماری تعداد 195 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی (ماسلاخ،1985)، پرسشنامه تنش شغلی(ترنیچ و اسپیلبرگر،1991)، پرسشنامه رضایت شغلی (مینه سوتا، 2009)، پرسشنامه نظام جبران خدمات (سیفرت و تگ، 1998) با اعمال تغییراتی استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و تحلیل عاملی (825/0KMO=) و پایایی آن با گزارش ضریب آلفای کرونباخ برای فرسودگی شغلی 813/0، تنش شغلی 755/0، رضایت شغلی 763/0 و نظام جبران خدمات 811/0 تایید شد. در تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد که در تحلیل توصیفی و استنباطی از نرمافزارSPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان میدهد فرسودگی شغلی (254/0-(R= و تنش شغلی(384/0-(R= و نظام جبران خدمات (424/0+=β و490/0+(R= بر رضایت شغلی تأثیرگذار است. از سوی دیگر فرسودگی شغلی و تنش شغلی از مسیر نظام جبران خدمات بر رضایت شغلی تأثیر دارند. همچنین تنش شغلی بر فرسودگی شغلی (562/0+=β و562/0+(R= تأثیرگذار بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Burnout and Job Stress on Job Satisfaction with Mediating Role of Service Compensation System (Case Study: Zanjan University Staff) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate the effect of burnout and job stress on job satisfaction with the mediating variable role of compensation system among Zanjan University staff. The research is applied in terms of purpose and in terms of method, it is a descriptive correlational survey. The statistical population includes 399 managers and staff of Zanjan University. A sample of 195 people was selected using the Cochran formula and simple random sampling. To collect data, Job Burnout Questionnaire (Maslach, 1985), Job Stress Questionnaire (Turnich & Spielberger, 1991), Job Satisfaction Questionnaire (Minnesota, 2009), Service Compensation System Questionnaire (Seifert & Tag, 1998) with changes have been used. Validity of the questionnaire was confirmed by content validity and factor analysis (KMO = 0.825) and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient for job burnout (0.813), job stress (0.755), job satisfaction (0.763), and service compensation system (0.811). Descriptive and inferential statistical methods were used for data analysis. SPSS software was used for descriptive and inferential analysis. The results of the study using Pearson correlation coefficient and regression analysis showed that job burnout and job stress and service compensation system affect job satisfaction; on the other hand, job burnout and job stress through the compensation system affect job satisfaction, and job stress also affected job burnout. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا پیرایش | استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران
فاطمه حاتمی | دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی صوفی رازی زنجان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://harold.jrl.police.ir/article_93217_676c44b79d0b1404b0172f0e4ec2d5b1.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/735/article-735-2272379.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|