مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۸، شماره ۵۳، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی عوامل موثر افزایش تلفات رانندگی در نوروز ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله  آمارهای تلفات نوروزی سال 1397 (از 24 اسفند 1396 تا 14 فروردین 97) نشان از رشد 2/18درصدی می‌دهد؛ بنابراین سوال اصلی تحقیق این است که چه پارامترهایی در افزایش این آمار موثر بوده است؟ این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، ترکیبی از دو روش کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان راهور ناجا و اساتید جامعه‌شناسی، حقوق و روان‌شناسی و روش نمونه‌گیری برای رسیدن به اشباع نظری گلوله برفی و جامعه آماری بخش کمی کارشناسان راهور (600نفر) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 233 نفر با روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته است. در مجموع بر پایه آزمون‌های تحقیق می‌توان بیان داشت که از بین عوامل چهارگانه، عوامل انسانی در اولویت اول، عوامل فنی در اولویت دوم، عوامل اجتماعی در اولویت سوم و عوامل محیطی در اولویت چهارم از حیث تاثیرگذاری و تبیین تلفات انسانی در نوروز 1397 سهم معنا‌داری دارند. نتایج تحقیق کیفی نشان می‌دهد که از بین عوامل انسانی، خستگی و خواب­آلودگی راننده، مصرف مشروبات الکلی و عدم آشنایی راننده با جاده؛ از بین عوامل فنی، نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، نقص در سیستم ترمز؛ از بین عوامل محیطی (جاده و آب و هوا) نوع شانه راه، پایین بودن ایمنی راه­ها و نقایص راه در افزایش تلفات جاده‌ای نوروز 1397 موثر بوده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تلفات نوروزی،راننده،1397،راهور ناجا،عوامل،

عنوان انگلیسی Factors Influencing Increase in Driving Fatalities in Nowruz 2018
چکیده انگلیسی مقاله According to the 2018 Norouz casualty statistics (from March 24, 2017 to April 14, 2018), which indicates a growth of 18.2%, the main question of the research is what parameters have been effective in increasing these statistics. With this description, this research is aimed at presenting executive and short-term solutions to reduce the number of Nowruz 2018 traffic fatalities and to reduce the number of fatalities in the coming years. This research is applied in terms of purpose, and in terms of implementation, it combines both qualitative and quantitative methods. In the qualitative part, in-depth interviews were used and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used. Content validity was used to validate the questionnaire and Cronbach's alpha for reliability of the questionnaire. The data were analyzed in two parts: descriptive and inferential. Overall, the results show that the human factor with β = 0.961, technical factor with β = 0.660, the path defect with β = 0.046, the path factor with β = 0.146, road factor condition with β = 0.046 , road margin factor with β = 0.012 beta, visual barriers factor with β = 0.08, and road safety factor with β = -0.614, have a meaningful share in explaining human casualties in Nowruz 2018. Qualitative research results show that among human factors, driver fatigue and drowsiness, alcohol consumption and driver's lack of familiarity with the road; among technical factors, vehicle lighting system failure, braking system failure; among environmental factors (road and weather), type of road margin, low road safety and road defects have been effective in increasing the number of road casualties in Nowruz 2018. Adaptive indicators of the four factors on increasing road fatalities in 2018 based on Friedman test show that among the four factors, human factors in the first priority, technical factors in the second priority and environmental factors in the third priority in terms of impact on the road casualties.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید تیمور حسینی |
استادیار مدیریت راهبردی دانشگاه علوم انتظامی امین

داود دعاگویان |
دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین

احمد کرمی اسد |
کارشناس ارشد مدیریت ترافیک، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_92989_0a83fdd5a8abfb723aa387611771df1f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-2204830.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات