|
علوم و فنون مرزی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر رسانههای خارجی در بروز جرائم تروریستی در مرزهای استان کردستان (با رویکرد پیشگیری محیطی و اجتماعی از جرم) |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به نقش تأثیرگذار رسانههای خارجی در افکار عمومی جامعه بهخصوص مردم مرزنشین، تبلیغات آنان میتواند متخلفین و قانونشکنان را در شناخت شگردهای جرائم بهویژه جرائم تروریستی کمک نماید. به همین منظور در این پژوهش با تأکید بر مؤلفههایی نظیر «برجستهسازی جرائم تروریستی»، «بزرگنمایی شگردهای جرائم تروریستی»، «انتشار محتوای جرائم تروریستی در رسانهها به سبکهای مختلف» و «درج محتوای جرائم تروریستی در مجلات و روزنامهها» در تلاش جهت پاسخگویی به این پرسش بودهایم که تبلیغات رسانههای خارجی تا چه اندازه میتواند در بروز جرائم تروریستی در استان کردستان تأثیرگذار باشند؟ پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، جزء تحقیقات تحلیلی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دو گروه: 1-مدیران و کارشناسان مطلع در حوزه جرائم تروریستی در استان کردستان؛ 2-مرزنشینان ساکن در این خطه که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای اقدام به انتخاب نمونهها به تعداد 304 نفر شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که شاخصها با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تبلیغات رسانههای خارجی در بروز جرائم تروریستی در استان کردستان تأثیر مستقیم دارد. درنتیجه میتوان گفت که هر اندازه تبلیغات سوء رسانههای خارجی در بین مرزنشینان این منطقه گسترش یابد، به همان اندازه آثار زیانبار و مخرب آن بهخصوص در حوزه اقدامات تروریستی تأثیرگذار خواهد بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رسانههای خارجی، جرائم تروریستی، تبلیغات، استان مرزی کردستان، |
|
عنوان انگلیسی |
تأثیر رسانههای خارجی در بروز جرائم تروریستی در مرزهای استان کردستان
(با رویکرد پیشگیری محیطی و اجتماعی از جرم) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
با توجه به نقش تأثیرگذار رسانههای خارجی در افکار عمومی جامعه بهخصوص مردم مرزنشین، تبلیغات آنان میتواند متخلفین و قانونشکنان را در شناخت شگردهای جرائم بهویژه جرائم تروریستی کمک نماید. به همین منظور در این پژوهش با تأکید بر مؤلفههایی نظیر «برجستهسازی جرائم تروریستی»، «بزرگنمایی شگردهای جرائم تروریستی»، «انتشار محتوای جرائم تروریستی در رسانهها به سبکهای مختلف» و «درج محتوای جرائم تروریستی در مجلات و روزنامهها» در تلاش جهت پاسخگویی به این پرسش بودهایم که تبلیغات رسانههای خارجی تا چه اندازه میتواند در بروز جرائم تروریستی در استان کردستان تأثیرگذار باشند؟ پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، جزء تحقیقات تحلیلی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دو گروه: 1-مدیران و کارشناسان مطلع در حوزه جرائم تروریستی در استان کردستان؛ 2-مرزنشینان ساکن در این خطه که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای اقدام به انتخاب نمونهها به تعداد 304 نفر شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که شاخصها با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تبلیغات رسانههای خارجی در بروز جرائم تروریستی در استان کردستان تأثیر مستقیم دارد. درنتیجه میتوان گفت که هر اندازه تبلیغات سوء رسانههای خارجی در بین مرزنشینان این منطقه گسترش یابد، به همان اندازه آثار زیانبار و مخرب آن بهخصوص در حوزه اقدامات تروریستی تأثیرگذار خواهد بود. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رسانههای خارجی, جرائم تروریستی, تبلیغات, استان مرزی کردستان |
|
نویسندگان مقاله |
محسن غلامی رزینی | دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، نراق، ایران
حمید رضا محمدزاده | کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
الله قلی اسماعیلی پور | کارشناسی ارشد فرماندهی و مدیریت انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://bst.jrl.police.ir/article_92164_ae5e8c33cbdd282500af70e672485e42.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/984/article-984-2047701.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|