مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۴۸، صفحات ۱۳۷-۱۶۳

عنوان فارسی نظم اجتماعی در پرتو آموزش حقوق شهروندی اسلامی به کارکنان پلیس (با رویکرد حقوق شهروندی نظام علوی)
چکیده فارسی مقاله حقوق شهروندی وقتی تحقق می‌یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصت‌های مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی دسترسی آسان داشته باشند و مسئولین مربوطه از جمله کارکنان پلیس آموزش مربوط به حقوق گفته شده را فراگرفته و نسبت به آن شناخت و در مراودات خود با مردم آن را رعایت نمایند. این مقاله می‌کوشد تا ضمن نگاه اجمالی به برخی از نظریه­های علمی به بررسی نظم اجتماعی در پرتو آموزش حقوق شهروندی به کارکنان پلیس پرداخته و مولفه­های حقوق شهروندی اسلامی در تولید و بازتولید نظم اجتماعی را تبیین نماید. در این نوشتار روش تحقیق به صورت میدانی، اسنادی با استفاده از ابزار فیش برداری می­باشد. برای رسیدن به استنتاج منطقی و به دور از نگرش­های بسته، از روش تحلیل محتوی و با استفاده از نظریه تفسیرگرایی کلینفورد گیرتس، اشاعه­گرایی کلارک ویسلرو کارکردگرایی مالینوفسکی تجزیه و تحلیل انجام پذیرفته است.شاخصه اصلی الگوی شهروندی در حکومت علوی، شهروندی متعهدانه است که افراد در آن ضمن برخورداری از حقوق الهی خویش، به صورت فعال و متعهدانه‌ای در عرصه اجتماعی شرکت می­کنند و غایت فعالیت‌های خویش را سعادت و کرامت قرار داده­اند. لذا در کنار رعایت و تثبیت مولفه‌های حقوق شهروندی اسلامی توسط کارگزاران و رده‌های اجرایی آموزش­دیده از جمله پلیس می­توان نظم اجتماعی پایدار را تولید و بازتولید نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکرد اجرایی،توجه،پردازش حسی،توانایی عددی،ناتوانی یادگیری،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_92331_25bd134477608b3c937559b5950aea53.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-2031267.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات