مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۴۸، صفحات ۴۴-۶۲

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش الگوهای تعاملی سازگار بر مهار هیجان زنان شاغل شهر بوشهر
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش الگوهای تعاملی سازگار برمهار هیجان زنان شاغل شهر بوشهر بود. در این تحقیق نیمه آزمایشی برای تعیین اثربخشی آموزش الگوهای تعاملی سازگار از طرح پیش‌آزمون –پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور40 نفر از 92 زن شاغل ناجا بوشهر به ‌صورت داوطلبانه‌ انتخاب و در دو گروه 20 نفره آزمایش وکنترل به‌ صورت تصادفی قرار داده شدند. به اعضای گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای مداخله آموزشی برمبنای مدل بهبود الگوهای ارتباطی کریستنسن و شنک (1991) ارائه گردید. قبل و بعد از اجرای مداخله پرسشنامه مهار هیجانی راجر و نجاریان (1989) اجرا و در مرحله پیگیری مجدد‌‌اً‌ اندازه‌گیری گردید. یافته‌های پژوهش پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون درگروه آزمایش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل از نظر الگوهای تعاملی و مؤلفه‌های مهار هیجان از قبیل کنترل پرخاشگری، بازداری هیجان وکنترل تکانه‌های هیجانی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون اندازه گیری مکرر در دوره پیگیری نشان داد کنترل خشم و بازداری هیجان با گذشت 45 روز بعد از اجرای پس‌آزمون ماندگار بوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان استنتاج کرد که آموزش الگوهای تعاملی سازگار بر ارتقاء قدرت مهار هیجان و کنترل خشم زنان موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عزت دیره |
استادیار گروه روانشناسی،دانشکده تحصیلات تکمیلی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر،بوشهر،ایران

بیتا سیف |
دانش اموخته ارشد روانسناسی عمومی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بوشهر


نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_92328_a6ca9bd03b944754061c7f604f6301b8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-2031264.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات