مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۱-۵۱

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر انگیزه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و رابطه آن با عملکرد آن‌ها بر اساس نظریه مک‌کللند
چکیده فارسی مقاله دانشگاه علوم انتظامی رسالت خطیر پرورش وآموزش پلیس کشور را برعهده دارد و بدیهی است توجه به استادان به عنوان رکن اصلی و اساسی آموزش می‌تواند از درجه اهمیت بسیاری برخوردار باشد. لذا هدف این پژوهش پرداختن به عامل انگیزه اعضای هیئت علمی را، تأثیر آن را بر عملکرد آن‌ها بر اساس نظریه مک کللند ترسیم و مؤلفه‌های مؤثر بر آن را نشان دهد. نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پیمایشی و همبستگی می‌باشد. بر اساس تئوری مورد نظر و آزمونهای فرافکن وی به ساختن پرسشنامه مناسب با شرایط دانشگاه علوم انتظامی با 36 گویه و با مقیاس5 درجه‌ای لیکرت اقدام(85/0=α) و به منظور حصول هرچه بهتر به اهداف تحقیق و بومی سازی، مطالعه‌ای مقدماتی با مشارکت20 نفر از اعضای جامعه که به صورت تصادفی انتخاب شدند، صورت پذیرفت. نمره عملکرد اعضاء از سرانه امتیازات فعالیت آموزشی و پژوهشی ماخذه آن‌ها براساس جدول ارتقا وزارت علوم استخراج و میانگین کلی آن به عنوان نمره عملکرد هر فرد مورد استفاده قرار گرفت. جامعهآماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه (141نفر) در سال 1386می‌باشد که پس از جمع‌آوری‌ پرسشنامه‌ها، داده‌ها با نرم افزار SPSS با استفاده از روش‌های آماری توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تجزیه و تحلیل واریانس، آزمون t و آزمون تعقیبی توکی) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد: انگیزه، تأثیر مستقیم بر عملکرد اعضای هیئت علمی دارد. افزایش سن، مدرک تحصیلی، رتبه علمی و تبدیل وضعیت استخدام اثر معکوس بر انگیزه دارد. مهمترین شاخص تأثیرگذار بر انگیزه اعضای هیئت علمی براساس نظریه مک‌کللند به ترتیب عبارتند از: نیاز به پیشرفت، نیازبه قدرت و نیاز به ارتباط.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Influencing the Motivation of Faculty of Law Students and Their Relationship with Their Performance Based on McClellan Theory
چکیده انگلیسی مقاله The University of Forensic Sciences has a major mission to train and educate the police, and it is obvious that paying attention to professors as a key element of education can be of great importance. Therefore, the purpose of this study is to explore the motivation of faculty members, to illustrate its effect on their performance based on McClellan theory and its effective components. The type of research is applied by purpose, and by nature and method of survey and correlation. Based on the theory and tests of his practitioner, he developed a 36-item questionnaire with a 5-point Likert scale (α = 0.85) for the purpose of achieving better research and localization goals. 20 randomly selected community members participated. The members' performance scores were extracted from the per capita scores of their educational and research activity based on the Ministry of Science Promotion Table and its overall mean was used as the performance score of each individual. The statistical population consisted of all full-time faculty members (141 students) in 2007. After collecting the questionnaires, the data were analyzed by SPSS software using descriptive statistics (frequency distribution, mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and test). Spearman, analysis of variance, t-test, and Tukey test were used for analysis. Research findings show that motivation has a direct effect on faculty performance. Increasing age, educational qualifications, academic rank and conversion of employment status have the opposite effect on motivation. The most important indicators that influence faculty motivation according to McClelland's theory are: need for improvement, need for power, and need for communication.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا آراسته |
رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی

اکرم علیمردانی |


علی محبی |


علی احتشامی |


یوسف محمدی مقدم |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_92287_5787814fffd4ce53d9da38d2ebabdee2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2029172.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات