|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۹-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی فراوانی و عوامل مؤثر بر تصادفات رانندگی در یک مرکز نظامی در تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
تصادفات رانندگی مهمترین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بوده و نخستین علت مرگ در سنین زیر 40 سال و سومین علت آن در میان تمام گروههای سنی است که نه تنها باعث کشتار انسانهای سالم در بهترین دوره زندگی از نظر کارآیی و بازدهی میشود بلکه هزینههای مالی، روانی و درد و رنج زیادی را به خانواده ها و جامعه تحمیل میکند و در ایران نیز علیرغم تلاشهای انجام شده، آمار مرگ و خسارتهای ناشی از تصادفات بالاست و سازمانهای نظامی نیز از این امر مستثنی نیستند. این مطالعه از نوع توصیفی است که روی کل پروندههای موجود و در دسترس مربوط به سالهای 1385 و 1386 در یک مرکز نظامی به تعداد 462 مورد انجام شده است. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق شده که اعتبار علمی و پایایی آن در مطالعات قبلی و گردآوری شد و همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از بررسی 462 پرونده، به ترتیب 26، 1/56، و 9/17% مربوط به پرسنل رسمی، وظیفه، و سایر رانندگان (شامل پیمانی، خرید خدمت و روزمزد) بود. محل رخ دادن 1/65 % تصادفات در داخل شهرها و 9/34 % در خارج شهرها بوده است. 2/74 % رانندگان با عضویت رسمی، 5/74 % رانندگان با عضویت وظیفه و به ترتیب 9/65، 8/77، 7/69 % رانندگان با عضویت پیمانی، خرید خدمت و روزمزد بر اساس نظر پلیس مقصر شناخته شدهاند و علت 7/79% تصادفات عدم رعایت قوانین بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود به دلیل بالابودن درصد عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان این مرکز نظامی در بروز تصادفات، به منظور کاهش تصادفات رانندگی و در نتیجه کاهش خسارتهای جانی و مالی، قبل از بکارگیری رانندگان در مأموریتها و برای شغل رانندگی، آموزشهای لازم در خصوص رعایت این قوانین صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصادفات رانندگی، حوادث رانندگی، مرکز نظامی، رانندگان، تهران، |
|
عنوان انگلیسی |
Frequency and Factors Affecting Traffic Accidents at a Military Center in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Traffic accidents are the leading cause of death in developing countries, with the first leading cause of death under the age of 40 and the third leading cause of death among all age groups, which not only kills healthy people in terms of efficiency and effectiveness but also efficiency. Financial, psychological, and suffering costs to families and society are high, and in Iran, despite the efforts, the death toll from accidents is high, and military organizations are no exception. This descriptive study was conducted on 462 cases of all available and available files in 2006 and 2007 in a military center. The data were collected through a questionnaire whose scientific validity and reliability were collected in previous studies and data analysis was done using descriptive statistics. According to the results of the study of 462 cases, 26, 56.1 and 17.9%, respectively, were related to official personnel, duty, and other drivers (including contracting, service purchasing and payroll). 65.1% of accidents occurred in cities and 34.9% in cities. 74.2% of drivers with official membership, 74.5% of duty drivers with 65.9%, 77.8%, 69.7% of drivers with contract membership, service purchase and pay were found guilty according to police and cause 79.7% of accidents were non-compliance. Therefore, it is recommended to reduce the number of traffic accidents by reducing the number of traffic accidents by the drivers of this military center in order to reduce the number of traffic accidents and thus reduce the life and financial losses before drivers are used in missions and job training. In particular, observe these rules. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
هرمز سنائی نسب |
قدرت الله ایرانی |
حسن رفعتی |
علی اکبر کریمی | دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا. (عج) - دانشکده بهداشت- گروه آمار و اپیدمیولوژی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_92286_9f87696bf8f3300fd12829baed3a8142.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2029171.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|