|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳۴۲-۳۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل مؤثر بر خوابآلودگی دانشجویان در کلاس درس |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: دانشگاه علومانتظامی با امکانات آموزشی و فیزیکی مناسب و بهرهگیری از اساتید متخصص و صرف هزینههای هنگفت در جهت تربیت پلیسی متخصص و متعهد تلاش مینماید، ولی اگر دانشجویان در کلاس خوابآلود باشند و هوشیاری لازم را نداشته باشند، موجب اتلاف اینهمه زحمت و هزینه میشوند. تحقیقحاضر در جهت بررسی این موضوع، تلاش کرده تا راهحلهای علمی و تجربی برای جلوگیری از خوابآلودگی در کلاس درس ارائه نماید. مواد و روشها: با بررسی نظریات علمی، 7 فرضیه استخراج شد که به روش پیمایشی و با طراحی سه پرسشنامه محققساخته برای سه نمونه پاسخگو که شامل 352 دانشجوی دانشگاه علومانتظامی، 602 استاد و 76 فرمانده صف بود، اطلاعات لازم جمعآوری گردید. یافتهها: دانشجویان اظهار داشتهاند در تعدادی از کلاسهای درس خوابآلود هستند، 28 به میزان زیاد و فقط 22 گفتهاند به میزان کمی در کلاس درس خوابآلود هستند. 5،14 اساتید هم معتقدند دانشجویان به میزان زیاد در کلاس درس خوابآلود هستند. نتیجهگیری و پیشنهادها: در بررسی فرضیات، تأثیر کلاسهای گرم، کمنور و ساکت بر خوابآلودگی تأییدگردید. روش سخنرانی بیشتر از سایر روشهای تدریس (پرسش و پاسخ، و حفظ و تکرار) موجب خوابآلودگی دانشجویان میشود. کلاسهای تئوری بیشتر از کلاسهای عملی و میدانی موجب خوابآلودگی میگردند. در کل از 7 فرضیه تحقیق 6 فرضیه تأیید و تأثیر میزان نشاط از نظر هر سه گروه پاسخگو رد شد. از جمله پیشنهادهای تحقیق برای کاهش خوابآلودگی دانشجویان در کلاس، رنگآمیزی کلاسها با رنگهای گرم، افزایش زمان خواب دانشجویان، کاهش فعالیتهای دانشجویان قبل از شروع کلاس، استفاده از روش تدریس پرسش و پاسخ در کلاسها و ترکیبی از دروس نظری و عملی در روز بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Factors Affecting Students' Sleepiness in the Classroom |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The University of Military Sciences with the appropriate physical and educational facilities and the use of specialized professors will spend a great deal of money on educating specialized and dedicated police, but if students are in a sleepy class and do not have the necessary awareness, Costs. The present research has attempted to provide scientific and empirical solutions for the prevention of drowsiness in the classroom. Materials and Methods: By studying the scientific theories, 7 hypotheses were extracted. The necessary data were collected by survey and design of three researcher-made questionnaires for three responding samples consisting of 352 students of military science university, 602 professors and 76 commanders. Results: The students stated that they were sleepy in some of the classrooms, 28 were very high and only 22 stated that they were slightly sleepy in the classroom. 5,14 Professors also believe that students are very sleepy in the classroom. Conclusions and Recommendations: The hypotheses confirmed the effect of warm, light and quiet classes on sleepiness. Lecturing more than any other teaching method (Q&A, retention and repetition) causes students to fall asleep. Theory classes cause more drowsiness than the practical and field classes. Out of 7 research hypotheses 6 hypotheses were confirmed and the effect of point of view on all three groups was rejected. Research suggestions for reducing student drowsiness in the classroom were coloring the classes with warm colors, increasing student sleep time, reducing student activities before class, using a Q&A method, and a combination of theoretical and practical lessons in the day. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فریبا شایگان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_92261_dbccf0a86143473f9d8c0fa6bda72281.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2029159.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|