مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳۲۶-۳۴۱

عنوان فارسی نقش تعاملات پلیس راهنمایی و رانندگی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این تحقیق به نقش تعاملات اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی از سوی رانندگان در راستای برنامه‌های کلان جامعه‌محوری پلیس و بهره‌گیری از تعامل مردم در رعایت قوانین راهور صورت گرفته است. این تحقیق که از نظریات جامعه‌شناسی و روان‌شناسی استفاده کرده است، بر این اصل استوار است که به میزان افزایش تعامل پلیس با رانندگان، آنها نیز ارتباطات خود را با پلیس افزایش داده و به قوانین راهور احترام می‌گذارند. مواد و روش‌ها: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. فرضیات تحقیق نیز در پرتو مبانی نظری و تجربی تدوین و فرموله شده و مشتمل بر 5 فرضیه (تعاملات اجتماعی، برقراری ارتباط با مردم، ابزار خشونت، توجه به خواسته مردم، و استفاده از نظام تشویق و تنبیه) است. جامعه آماری تحقیق در دو بخش کارکنان راهور ناجا در محدوده شهرک آزمایش و رانندگان 5 منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران بزرگ را تشکیل می‌دهند. حجم نمونه آماری 250 نفر با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای برای کارکنان راهور و نمونه‌گیری تصادفی ساده برای رانندگان انجام گرفته است. یافته‌ها: مبنی بر این که هر چه تعامل اجتماعی پلیس و نگرش پلیس راهور نسبت به برقراری ارتباط با مردم بیشتر شده و پلیس راهور از ابزارهای خشونت کمتر استفاده نماید و توجه بیشتری به خواسته‌های مردم داشته باشد مردم نیز به قوانین راهور پایبندتر شده و نظام تشویق و تنبیه در میان کارکنان راهور می‌تواند در افزایش تعاملات اجتماعی آنان و پایبندی مردم به قوانین راهنمایی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Traffic Police Interactions in Driving by Drivers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This research investigates the role of traffic police interactions in adherence to traffic laws and regulations by drivers in line with large community policing programs and the use of public interaction in compliance with traffic rules. The study, which uses sociological and psychological theories, rests on the principle that as police interact with drivers, they also increase their communication with the police and respect traffic rules. Materials and Methods: The type of applied research is survey. The research hypotheses are formulated and formulated in the light of empirical and empirical foundations and include five hypotheses (social interactions, communicating with people, tools of violence, attending to people's wishes, and using a system of encouragement and punishment). The statistical population of the study consisted of two sections of Najra Road staff in the area of ​​Experimental Town and drivers of 5 districts north, south, east, west and central Tehran. The statistical sample size of 250 people was selected by cluster random sampling for road staff and simple random sampling for drivers. Results: The more the social interaction of the police and the more the traffic police attitude towards communicating with people and the less traffic violence police use and the more attention they pay to people's demands, the more people adhere to the traffic rules and the system of encouragement. And punishment amongst traffic workers can be effective in enhancing their social interactions and adhering to the rules of guidance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدحسین الیاسی |
استادیار دانشگاه امام حسین (ع)

منصور تقوی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_92260_943bc01e533551a31e337dd6ec768e9e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2029158.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات