مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۱۸-۱۳۰

عنوان فارسی بررسی میزان فراوانی استرس شغلی در رانندگان شهر تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: استرس شغلی تجربه جهانی در حال گسترش می‌باشد که به‌عنوان یک عامل مهم خطرساز در بیماری‌های جسمی و روانی مطرح بوده و باعث کاهش در عملکرد کاری و رضایت شغلی می‌شود. در همین راستا، این مطالعه با هدف اصلی بررسی میزان فراوانی استرس شغلی در رانندگان شهر تهران انجام شده است. روش‌: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 202 نفر از رانندگان سرویس‌دهی عمومی شهرداری و مراکز نظامی شهر تهران با میانگین سنی 70/8 ± 66/41 سال، میزان استرس شغلی آنها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسشنامه استرس شغلی اسیپو بخش و قرار گرفت. یافته‌ها: مطالعه نشان داد که اکثریت افراد مورد مطالعه یعنی 97% افراد متاهل، 95% تحصیلات بالای سیکل و 3/66% فاقد منزل مسکونی شخصی بودند و فقط 5/3% از درآمد ماهیانه و 5/13% از شغل خود رضایت کامل داشتند. 3/21% افراد سیگاری و 16% از مشکل جسمی شکایت داشتند. از نظر میزان استرس شغلی نیز در حیطه بارکاری نقش فاقد استرس شدید، بی‌کفایتی نقش 8/20%، دوگانگی نقش 5/6%، محدوده نقش 7/10%، مسئولیت 5% و محیط فیزیکی 8/18% دارای استرس شدید بودند. نتیجه‌گیری: از آنجایی که استرس شغلی در رانندگان زمینه‌ساز بروز مشکلات و عوارض جسمی، روانی و رفتاری گشته و عملکرد سازمانی را کاهش می‌دهد، به‌علاوه باعث بروز حوادث و تصادفات گشته و معلولیت و مرگ انسان‌ها را به‌دنبال خواهد داشت، لازم است ضمن بررسی جامع‌تر میزان این استرس در رانندگان، تدابیر لازم جهت کاهش پیامدهای آن اندیشیده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Job Stress Frequency Rate among Drivers in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Occupational stress is an expanding global experience that has been identified as an important risk factor in physical and mental illnesses and has led to a decrease in job performance and job satisfaction. The purpose of this study was to investigate the frequency of job stress among drivers in Tehran. Method: In a descriptive cross-sectional study, 202 drivers of public services and military centers of Tehran with mean age of 41.66 8 8.70 years, their job stress using demographic information form and Osipo Bakhsh job stress questionnaire. And it was. Results: The study showed that the majority of the study population (97% married, 95% high school, 66.3%) had no personal home, and only 3.5% of their monthly income and 13.5% of their job satisfaction. they had. 21.3% of smokers and 16% complained of physical problems. In terms of occupational stress, the role of non-stressful workload, role incompetence 20.8%, role ambiguity 6.5%, role scope 10.7%, responsibility 5% and physical environment 18.8% had severe stress. Conclusion: Since occupational stress in drivers is causing physical, psychological and behavioral problems and complications and decreases organizational performance, in addition to causing accidents and resulting in disability and death, it is necessary to examine more thoroughly This stress should be considered by drivers in order to reduce its consequences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا حاجی امینی |


ضرغام چراغعلی پور |


عباس عبادی |
استایار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)

اسفندیار آزاد |


سید داود تدریسی |


هرمز سنایی نسب |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_92256_830196759dd654db56079d011a76e2fe.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2029154.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات