مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۲۱۴

عنوان فارسی ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با اهمیت یافتن دانش در عصر حاضر و اشتیاق سازمان‌ها برای پیاده‌سازی مدیریت آن به‌عنوان ابزاری برای بقا و بالندگی، لزوم به‌کارگیری مکانیسمی‌ برای هدایت این تلاش‌ها در مسیری درست، احساس می‌شود و ارزیابی سطح مدیریت دانش، چنین امکانی را فراهم می‌کند. این موضوع به خصوص برای سازمان‌های دانشی نظیر دانشگاه‌ها، دارای اهمیت حیاتی است. هدف این پژوهش ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامی‌است. روش: این پژوهش به دو شیوه اسنادی و پیمایشی انجام و به کمک ابزارهای فیش‌برداری و پرسشنامه محقق‌ساخته اطلاعات آن جمع‌آوری گردید؛ برای روایی ابزار تحقیق از نقطه نظرات اساتید مجرب و صاحبنظر در مدیریت دانش استفاده گردید؛ پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (92/0=α) مورد تایید قرار گرفت. داده‌های به دست آمده از طریق آماره‌های توصیفی و استنباطی (آزمون t استیودنت و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: دانشگاه علوم انتظامی‌در هیچ‌کدام از ابعاد تشخیص، تحصیل، به‌کارگیری، اشتراک، توسعه و نگهداری دانش دارای وضعیت ایده‌آل نیست. بین ابعاد مدیریت دانش در این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. نتایج: سطح مدیریت دانش در ابعاد شش‌گانه آن در دانشگاه علوم انتظامی ‌با وضعیت مطلوب فاصله به نسبت زیادی دارد؛ همچنین این دانشگاه در شرایط فعلی و به‌طور نسبی در بین ابعاد مدیریت دانش، بهترین وضعیت را در تشخیص دانش و ضعیف‌ترین وضعیت را در تحصیل دانش مورد نیاز خود دارد. با توجه به نتایج این تحقیق، دانشگاه علوم انتظامی باید با برنامه‌ریزی مناسب و تعامل با مراکز علمی‌معتبر به‌دنبال تقویت این ابعاد باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of Knowledge Management Level in IRI Police University
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Along with the growing importance of knowledge in the present age, and willingness of organizations for implementation of knowledge management as a tool for survival and eloquence, the necessity for applying a mechanism to guide and direct knowledge management efforts in a proper way is felt more than ever, and assessment of knowledge management level, provides such a possibility. The issue is of critical importance for knowledge-based organizations like universities. The present research aims at assessment of knowledge management level at IRI Police University (IRIPU). Method: The research conducted through using documentary and survey methods, and its required information is collected through benefiting from note taking and self- made questionnaire tools. Experts and professors' viewpoints used for approving the validity of tools used and the reliability approved through using Chronbach Alpha coefficient (α=0.92). The data analyzed through benefiting from descriptive-statistics (T Student Test and Friedman Test). Findings: None of the aspects in IRIPU, (recognition, education, application, acquisition and knowledge development and retention are not in an ideal situation. There are differences aspect between knowledge management in IRIPU and that of other universities. Conclusion: There is rather a huge gap between knowledge management levels in its sextet dimensions in IRIPU with desirable status. However, at present, IRIPU among knowledge management dimensions has the best and weakest situation in terms of knowledge recognition and knowledge acquisition. Taking into consideration the results of the research, IRIPU should seek reinforcement of the earlier mentioned dimensions through proper planning and interaction with reputable scientific centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه‌سادات هاشمی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_92241_a5c9c002ee728a9dd6bb4a2cdda1acd0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2027067.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات