این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات مدیریت انتظامی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۴۸۶-۵۰۳
عنوان فارسی
جنبشهای اجتماعی به مثابه قدرت نرم
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در چند دهه اخیر ظهور جنبشهای اجتماعی، گستره متنوعی از اشکال رفتار جمعی را مطرح ساخته که از نظر اهداف، ماهیت و روش مبارزه، با جنبشهای کلاسیک (سنتی) تفاوت اساسی دارد. این رویکرد جدید، معطوف به قدرتی است که به تعبیر استیون لوکس «بعد سوم قدرت» نام گرفته است. قدرتی که ماهیت آن متفاوتشده و چهره تازهاییافته که مبتنی بر ذهنیتپردازی و اقناعسازی است. در ایران، تغییرات گسترده فرهنگی و اجتماعی، بهویژه در کلانشهرها و نیز توسعه ارتباطات، زمینههای مناسبی را برای شکلگیری اینگونه جنبشها فراهم ساختهاند. هدف این تحقیق شناسایی ابعاد این جنبشها و بررسی میزانگرایش آنان به قدرت نرم میباشد و در این راستا سؤال اساسی تحقیق این است که در ایران کنونی تا چه میزان رویکرد جنبشهای اجتماعی معطوف به بعد سوم قدرت (قدرت نرم) گردیده است؟ روش: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه، در قالب طیف لیکرت میباشد. جامعه آماری شامل فرماندهان و مدیرانی است که به لحاظ اقتضای شغلی، با جنبشهای اجتماعی ارتباط نزدیک داشتهاند. که به تعداد 72 نفر و از طریق روش تصادفی طبقهای انتخابشدهاند. یافتهها:یافتههای تحقیق نشان داد که در ایران چند دهه اخیر، جنبشهای اجتماعی به بعد سوم قدرت (قدرت نرم) گرایشیافتهاند. آنها از نظر ویژگی و ماهیت، معطوف به فرهنگیشدن، ارزشی و هنجاریشدن، اقناعسازانه و خشونتگریزی گردیده و عمدتاً از ابزارهای خاصی چونرسانه، هنر، نمادگرایی و ... برای نشان دادن اعتراض و مبارزه استفاده کردهاند. نتیجه اینکه، مدیریت و کنترل آنها باید با در نظر گرفتن این واقعیتها صورتپذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Social Movements as Soft Power
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Over the last few decades, social movements have raised variety forms of collective behavior, which is in terms of objectives, nature and method of campaign totally different from classic movements. The new approach is concentrated on such a type of power which is described by Steven Lukes as "Third dimension of power". The power has a different and new nature based on mentality processing and satisfaction. The type of vast cultural and social changes taken place in Iran, especially in megapolises. Meanwhile, expansion of communications has provided proper circumstances for formation of movements like this. The present research aims at identifying aspects of these movements and surveying the level of their tendency toward soft power. The basic question raised here is: "To what extent is the level of social movements approach oriented toward third power (soft power)?" Material: The research is of descriptive-survey type. A questionnaire based on Likert scale was used for collecting data from 72 commanders and managers who have had close relationship with social movements, in terms of its relevance with their professions. The samples were randomly selected in clusters. Findings: The research findings indicated that over the last few decades in Iran, social movements have had tendency toward third power (soft power). The movements have been oriented toward becoming cultural, value-based, satisfactory and avoiding violence. They have basically used some specific tools such as media, art, symbolism, etc. for displaying their objectives, and campaign. Therefore, their control and management should be fulfilled while taking into consideration these realities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر هزار جریبی |
نوذر امین صارمی |
نشانی اینترنتی
http://pmsq.jrl.police.ir/article_92239_69cec981a5ee56311fcf96462f98d38a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2027065.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات