مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۴۱۸-۴۴۳

عنوان فارسی ارایه مدلی برای مدیریت یکپارچه حمل و نقل و ترافیک شهری در کلان شهرهای ایران (مدیریت حمل و نقل)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در ایران با افزایش تعداد خودروها، ترافیک هر روز سنگین تر می شود. عمدتا راه حل های ارایه شده از سوی نهادهای مختلف بر اساس تامین اهداف سازمان مربوطه انجام شده و نتایج مطلوبی در برنداشته است. هدف از این تحقیق، ارایه مدلی جامع از عوامل تاثیرگذار بر ترافیکی گامی برداشته شود. روش: روش تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی است که بر اساس آن شاخص ها و مولفه های موثر بر ترافیک شناسایی شده و پس از توسعه مدل اولیه با روش استقرایی، مفاهیم و فرضیه های تازه ای تدوین گردیده و بر مبنای آنها مدل تکمیل و با داده های واقعی آزمایش شده است. یافته ها: عوامل موثر بر ترافیک عبارت است از: مدیریت بر سفرهای شهری، مدیریت بر پارکینگ ها، مدیریت ناوگانی و شبکه حمل و نقل عمومی، مدیریت بر فرهنگ سازی ترافیک، مدیریت بر شهرسازی، مدیریت بر اورژانس ها، مدیریت شبکه ترافیک، مدیریت بر استانداردسازی، نصب و نگهداری خدمات ترافیکی، مدیریت مکانیزه ترافیک، مدیریت بر مهندسی ترافیک، مدیریت بر تحقیق و توسعه. نتیجه گیری: پیش از آزمون روابط علی توسط لیزرل مولفه های به کار رفته در مدل مفهومی با استفاده از تحلیل عاملی بررسی گردید که وجود مولفه های یازده گانه برآمده از متغیرهای تحقیق را تایید نمود. مقادیر ستون های «میزان اشتراک متغیرها» و «همبستگی متغیرها با مولفه مربوط» نشان داد اولا متغیرها به اندازه کافی برازش شده اند و ثانیا بین هر متغیر با مولفه مربوط همبستگی مطلوبی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ering a Model for Integrated Management of Urban Transportation and Traffic in Megapolises in Iran
چکیده انگلیسی مقاله kground and Objective: Due to the growth in the number of vehicles, in Iran we face heavier traffic day by day. The offered solutions by various organs have been just based on providing the objectives of the relevant organization; however they have not had any desirable results. The present research aims at offering a comprehensive model comprised of factors affecting traffic so that it could identify them and take some measures toward establishment of convergence and unity in making traffic-related decisions. Method: The present research is a descriptive-survey, based on which traffic indices and constituents are identified, and after development of the primary model through using real data. Findings: Factors contributing to traffic are management of urban trips, parking management, management of public fleet and transportation network, management of traffic education, management of urbanism, management of emergencies, management of traffic network, management of standardization, installation and maintenance of traffic services, management of mechanized traffic, management of traffic engineering, management of research and development. Conclusion: Before testing the reasons and their relationship by Lizrel constituents, the applied constituents in the conceptual model were considered through using analysis factors, which confirmed the existence of eleven constituents resulted from the research variables. The amounts of the two columns "affinity level of variables" and "correlation of variables with the relevant constituent" indicated that the variables were not enough processed, and there is a desirable correlation between every variable and the relevant constituent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مهدی زاده |


اسماعیل آیتی |


ناهید هاشمیان بجنورد |


علیرضا نادری خورشیدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)


نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_92236_3db65a3ce4504c971c63317cdeacfe54.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2027062.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات