|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۷-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تسهیم دانش و سواد اطلاعاتی: با مروری بر وضعیت مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: فرهنگ علمی فرهنگی جهانی و میل به دانش از نیازهای اساسی انسان است. در تقسیمبندی دانش، کتاب، دانش آشکار و مکتوب و نرخ مطالعه و آمار کتابخوانی از عوامل مهم توسعه انسانی و سواد اطلاعاتی جوامع است. این مطالعه در حوزه مدیریت و تسهیم دانش و با توجه به سواد اطلاعاتی منابع انسانی سازمانی و با هدف بررسی میزان و چگونگی مطالعه دانشجویان پلیس و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. روش: این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و دادههای آن به کمک ابزار پرسشنامه جمعآوری شدهاند. جامعه تحقیق را دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی تشکیل داده و حجم نمونه با فرمول کوکران 321 نفر برآورد و این تعداد از طریق نمونهگیری سهمیهای به طور تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: براساس یافتههای تحقیق 80% پاسخگویان علاقه زیاد و یا بسیار زیاد به مطالعه دارند. اما 56 % آنان کمتر از یک ساعت در طول شبانه روز مطالعه میکنند. مطالعه 47% درسی و 52% غیردرسی است. 43% زمان مطالعه غیردرسی مجله و روزنامه و 23% کتاب میخوانند. پاسخگویان بهطور میانگین در طول یکسال 9 کتاب و از نوع علمی و داستانی مطالعه میکنند. نتیجهگیری: افزایش مقطع تحصیلی در دانشجویان مصوب افزایش مطالعه درسی و در دانشجویان فراگیر افزایش مطالعه غیر درسی را نشان میدهد. فشردهبودن کلاسهای آموزشی (84%)، تمرینات نظامی (92%)، سختگیری فرماندهان و مسئولان (61%) عوامل مهم کاهش مطالعه دانشجویان است. برنامهریزی دقیقتر در کلاسهای آموزشی و تمرینات نظامی برای داشتن ساعت فراغت بیشتر دانشجویان در اولویت کارها برای افزایش مطالعه دانشجویان میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Knowledge Sharing and Information Literacy: Reviewing IRI Police University Cadets Studying Status |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Scientific culture is a global culture, and tendency toward knowledge is among human being's basic needs. While classifying knowledge, books, visible and written knowledge and studying rate are among major factors involved in human development and information literacy of communities. The present study is conducted in knowledge management and sharing with respect to information literacy of organizational human resources while aiming at reviewing level and manner of studying on the part of IRI Police University (IRIPU) and factors impacting it. Method: The present research is of survey type, and its relevant data collected through using questionnaire. The sample (n= 321) was estimated through using Cochran formula and were selected by quota ـbased random sampling. Findings: According to the findings of the research 80٪ of the respondents are so interested in studying. However, 565 of them study less than one hour during day and night. The items they study are 47٪ academic subjects and 52٪ non ـacademic subjects. 43٪ study magazines and newspapers, while 23٪ study books while studying non ـacademic items. On the average, in a year, the respondents read books including scientific and story books. Conclusion: Having a glance at different cadets in IRIPU, one can realize that they mostly study academic items and non ـacademic items, respectively. Intensive classes (84٪), military exercises (92٪), strictness of field training officers (FTOs) and officials (61٪) are among important factors contributing to reduction of studying hours. more precise planning in training classes and military practices to provide cadets with some more leisure time for enhancing cadets' studying time is the first priority. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ناهید حسینی |
محمد پوراسدی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_92230_6580a2b730c315f92960c5a1f362d87c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2027056.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|