|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۹۷-۳۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباطات در بحران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بحران بهطور ناگهانی به وقوع میپیوندد و برای ساختهای زیربنایی و یا ارزشها و هنجارهای اساسی یک نظام تهدیدی جدی است از این رو مستلزم واکنش سریع میباشد. با توجه به نقش اطلاعرسانی و ارتباطات در بحران، هدف اصلی این پژوهش، یافتن روشهای دستیابی به نحوه ارتباطات در بحران میباشد. روش: در این مطالعه مروری توصیفی، با جستوجو در بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی معتبر مانندSID، و Magiran و با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و نیز بررسی فهرست منابع و جستوجوی مقالات و آثار کارشناسان بحران، مقالات و منابعی که به بررسی نتایج ارتباطات در بحران پرداخته بودند انتخاب و تحلیل شدند. یافتهها: قبل، هنگام و بعد از بروز بحران، مدیریت بحران میبایست در خصوص ارتباط و اطلاعرسانی به مردم، گروهها، مسئولین، نهادها وغیره اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده و در این خصوص طرح یا طرحهایی را تدوین و متناسب با شرایط مختلف بحران به مرحله اجرا در آورد. نتیجهگیری: برای کنترل و مقابله با بحران به طور عمده دو رویکرد و راهبرد وجود دارد: مستقیم (کاربرد قوه قهریه) و غیرمستقیم (کاربرد روش اقناع و مقابله نرم). در هر دو راهبرد، مدیرانِ بحران میبایست بهطور مستمر با مخاطبین خود اعم از رهبران مدیریت بحران، مردم، نیروهای خودی و مقامات و مسئولین ارتباط برقرار و ضمن افشای ماهیت اغتشاشگران و اطمینان دادن به مسئولین و مردم و ایجاد آرامش و رفع نگرانیها، حمایت و همکاری آنها را جلب نموده و رهبران بحران و اغتشاشگران را وادار به تسلیم یا تعدیل خواستهها و روشهای خود نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Communication during Crisis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Crisis is an event which occurs all of a sudden, and is a serious threat for to infrastructures and/or basic values and norms of a system which requires rapid reaction. Taking consideration the role of communication and information providing during crisis, the present research aims at finding ways to access ways of communication during crises. Method: The present study, reviews the results of communication during crises through searching in valid electronic databases such as SID and Magiran, and through using keywords review articles and works of crisis experts, and some of them selected. Findings: Crisis management system should focus on providing information to the public and officials during the crisis, before and after it, and try to implement projects proportionate with crisis conditions. Conclusion: There are two approaches for combating and controlling crisis: direct and indirect. In both of the approaches crisis managers should keep in touch with all the concerned and affected parties, i.e. the public and crisis control managers. While disclosing the nature of rioters, crisis managers should ensure them that they will control the conditions and should try to encourage them to cooperate with them. Meanwhile, they should make the rioters convinced to either withdraw or adjust their requests and approaches. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمود تشکری | عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_92130_a5172b416150cb4a7150f1a332f14533.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-2004395.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|