|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۴۸۷-۵۰۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل آثار اجرای فصل حقوق و مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری بر رضایت شغلی کارکنان سازمانهای عمومی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: امروزه داشتن نیروی انسانی ماهر و توانمند و با انگیزه، منبع و ابزار اصلی تحقق اهداف سازمانها چه در بخش عمومی و چه بخش خصوصی محسوب میگردد. در سالهای اخیر در بخش عمومی تلاش به عمل آمده است تا با اصلاح قوانین اداری- مالی، ضمن به روز نمودن این ابزار حقوقی با توجه به نیازهای عصر کنونی و وظایف قانونی سازمانها، نتیجه و خروجی اجرای آنها منجر به ایجاد و یا ارتقای انگیزه و رضایت شغلی در عملکرد کارکنان و بهبود کارایی و اثربخشی برای سازمانهای عمومی گردد. قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب مهرماه 1386 در قوه مقننه، طی بخشنامهای توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی قوه مجریه به سازمانهای مشمول قانون ابلاغ گردید و عملاً اجرای فصل حقوق و مزایای خود را از تاریخ 1/1/1388 آغاز نمود. هدف این پژوهش، بررسی اثرگذاری اجرای «فصل حقوق و مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری» بر رضایت شغلی کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی بهعنوان یکی از مهمترین ادارات و سازمانهای عمومی میباشد. روش: دادهها و اطلاعات تحقیق، از نمونهای شامل 295 نفر از مدیران، کارشناسان و دیگر کارکنان سازمان که به روش تصادفی انتخاب شدند جمعآوری و برای آزمون فرضیات از روش آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون با بهرهگیری از نرم افزار SPSS استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل نتایج یافتههای تحقیق مشخص شد که بین اجرای فصل حقوق و مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری و رضایت شغلی با ضریب همبستگی 441/0 رابطه مثبت وجود داشته و متغیر مستقل تحقیق (اجرای قانون) با ضریب تبیین 195/0 بر چگونگی و سطح رضایت شغلی کارکنان اثرگذار است. یافتهها: یکی از یافتههای پژوهش، مشاهده آثار مؤلفههای احساس عدالت در حقوق دریافتی و رفع نیازهای اصلی و اساسی با پرداخت حقوق بر رضایت شغلی کارکنان میباشد. بهطور کلی، با توجه به یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی به منظور تدوین بهتر قوانین و مقررات مربوط به حقوق و مزایا و نیز نحوه اجرای فصل حقوق و مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری ارائه گردید. نتیجهگیری: تأمین نیازهای اساسی کارکنان در سازمان با تأکید بر عدالت در پرداخت ها، برقراری نسبت بین ویژگیهای شاغلین و حقوق دریافتی، سازگاری بیشتر خصوصیات مشاغل و حقوق و مزایا، برآورده شدن انتظارات کارکنان بهطور چشمگیری میتواند بر تأمین رضایت شغلی نیروی انسانی سازمان اثر مثبت گذارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing the Impacts of Implementing the Paragraph in the Country Services Management Law Dealing with Salary and Fringe Benefits on Job satisfaction of Staff Working for Public Organizations in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background And Objective Today benefiting from skilled, motivated and capable human force is the major source and tool for realization of the objectives of the organizations either in public or private sector. During the last years efforts have been made in the public sector to improve administrative-financial laws and update the legal tool with regard to the needs of the current age and the legal responsibilities of the organizations. Therefore, the result and output of them leads to creation and or improvement of motivation and job satisfaction in the staff performance and improvement of efficiency and effectiveness in public organizations. The "Country Services Management Act"approved in 2007by the legislative assembly was notified to the concerned organizations by the office of "President's Deputy for Development of Management and Human Resources"and its implementation started on 10 January 2010.The present research aims at reviewing the impact of implementation of the Act on job satisfaction of staff in the Ministry of Finance as one of the most important organizations in the public sector. Methodology the research data and information achieved from a sample of 295 managers, experts and staff of the organization who were selected randomly. The data gathered and correlation test and regression analysis were used to test the hypotheses through using SPSS. Having analyzed the findings of the research, it came out that there is positive relationship between implementation of the Act and job satisfaction with correlation coefficient(0.441), and the research independent variable(Act implementation)with expression coefficient(0.195)affects the manner and level of staff job satisfaction. Findings One of the research findings is observing the impacts of the constituents of feeling secure in terms of the received salary and meeting major and basic needs through paying salary on staff job satisfaction. In general, with respect to the findings of the research, some recommendations are offered to develop better laws and regulations related to salary and benefits, and manner of implementation of the Act, as well. Conclusion Meeting basic needs of the staff while stressing on observing justice in payments, establishing proportion between characteristics of staff and their salary, more compliance between jobs characteristics and the relevant salary and benefits, and meeting the staff expectations can have positive impact on the staff job satisfaction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فتاح شریف زاده | استاد تمام، رشته مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_92074_e6eb9364db3d4c9c66f8997b0f7d8e39.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1997418.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|