مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۹۷-۲۱۸

عنوان فارسی الگوی شایستگی‌های محوری دانشگاه علوم انتظامی با تاکید بر مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این مقاله، ارائه مدلی برای کسب شایستگی‎های محوری دانشگاه علوم انتظامی با استفاده از دیدگاه مبتنی بر منابع است که از منابع دانشی سرچشمه می‎گیرد. دانش ارزشمندترین و راهبردی‌ترین منبع برای سازمان‌‌ها می‌باشد و شایستگی‎های محوری نیز از اجزای کلیدی دست‌یابی به برتری سازمانی است. بنابراین شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تأثیرگذار بر رشد و برتری سازمانی اهمیت دارد. در پژوهش حاضر قابلیت‌های مدیریت دانش شامل قابلیت‌های زیربنایی (منابع فنی، ساختاری، فرهنگی و انسانی) و قابلیت‌های فرایندی (خلق، تسهیم، کاربرد و ذخیره دانش) و سه نوع شایستگی‌های انسانی، فناورانه و یکپارچگی مورد بررسی قرار گرفته‎اند. روش: رویکرد کلی مورد استفاده در این پژوهش، روش تحقیق آمیخته اکتشافی می‏باشد. بدین منظور ابتدا داده‎های کمی جمع‎آوری و تحلیل‎های آماری براساس آن‎‌ها صورت گرفت. سپس با استفاده از داده‎های کیفی، نتایج آزمون‎های آماری اصلاح و تعدیل گشت. همچنین متغیرهای اثرگذار بر فرایندهای مدیریت دانش در کسب شایستگی‎های سازمانی‌شناسایی و در مدل تحقیق اضافه شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‎های کمی نشان می‎دهد که قابلیت‎های مدیریت دانش تاثیر مثبت و معناداری بر کسب شایستگی‌های محوری دارند. لذا می‌توان بیان کرد که ارتقای قابلیت‎های زیربنایی و فرایندی مدیریت دانش در جامعه مورد نظر موجب کسب انواع شایستگی‌های محوری می‌شود. نتایج تحلیل داده‎های کیفی نیز نشان دهنده این است که فرهنگ سازمانی (به عنوان بستر)، ساختار رسمی، راهبرد دانشگاه و مدیریت عالی بیشترین تاثیر را در تبدیل منابع دانشی به شایستگی‎های محوری دارند. نتیجه‌گیری: در صورتی که منابع مدیریت دانش موجود در دانشگاه علوم انتظامی به قابلیت‎های مدیریت دانش که از طریق ترکیب بهینه منابع زیربنایی و فرایندهای مدیریت دانش حاصل می‎آید، تبدیل شوند، می‎توانند به ایجاد و کسب شایستگی‌های منجر شوند. این تبدیل بایستی با توجه به سه سطح ساختار و راهبرد (سطوح گروه‎های آموزشی، دانشکده‌‌ها و دانشگاه‌ها) و همچنین فرهنگ سازمانی انجام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Model of Core Competencies for Law Enforcement Students with Emphasis on Knowledge Management
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The purpose of this paper is to present a model for the core competencies of law enforcement universities using a resource-based perspective derived from knowledge sources. Knowledge is the most valuable and strategic resource for organizations, and core competencies are key components of achieving organizational excellence. Therefore, it is important to understand how the relationship between these two factors influences organizational growth and excellence. In the present study, knowledge management capabilities including infrastructure capabilities (technical, structural, cultural and human resources) and process capabilities (creation, sharing, application and storage of knowledge) and three types of human, technological and integration competencies are examined. Method: The general approach used in this study is exploratory mixed research method. For this purpose, first, quantitative data were collected and statistical analysis was performed on them. Then, using qualitative data, the results of statistical tests were corrected. In addition, variables affecting knowledge management processes in acquiring organizational competencies were added to the research model. Results: The results of quantitative data analysis show that knowledge management capabilities have a positive and significant impact on the acquisition of core competencies. Therefore, it can be stated that upgrading the knowledge base and process management capabilities of the target community will result in a variety of core competencies. Conclusion: If the knowledge management resources available at the Law Enforcement University become the knowledge management capabilities that result from the optimal combination of underlying resources and knowledge management processes, they can lead to the creation and acquisition of competencies. This transformation should take place according to the three levels of structure and strategy (levels of departments, colleges and universities) as well as organizational culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدمسعود پورسعید |
استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)

غلامرضا مرادی |
عضو هییت علمی

اسماعیل شعبانی |
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_92062_9cb2d6db03a2059f53dd94af473737d0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1995306.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات