مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۴۷، صفحات ۱-۴۰

عنوان فارسی تبیین روابط توانمندسازی و ‌مدیریت دانش مدیران آموزشی ناجا
چکیده فارسی مقاله مدیران آموزشی مهمترین عامل مؤثردر انتقال دانش نظری و مهارتی به کارکنان ناجا در توانمند نمودن آنها برای انجام مأموریت‌های محوله می‌باشند. این تحقیق باهدف تبیین روابط توانمندسازی و‌مدیریت دانش مدیران آموزشی ناجا وارائه یک الگو انجام شده است. این تحقیق ازنظر روش ازنوع تحقیق ترکیبی (آمیخته) بود. جامعه آماری دربخش کیفی شامل خبرگان، متخصصین و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور به تعداد 25 نفر که بصورت روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. با به‌کارگیری تکنیک دلفی در سه مرحله، داده‌های مورد نیاز گردآوری و مورد تحلیل قرار گرفت ودر نهایت مدل مفهومی تعیین شد. بخش کمّی جامعه آماری شامل کلیه‌ فرماندهان، معاونان، رؤسا، مدیران و مدرسین در حوزه‌ آموزش ناجا در سراسر کشور بودند که تعداد کل آنها برابر با 1673 نفر بود. پس از آزمون مدل پیشنهادی با پرسشنامه محقق ساخته، با نتایج به‌دست آمده از معادلات ساختاری در نهایت الگوی توانمندسازی مدیران آموزشی ناجابا رویکرد مدیریت دانش طراحی گردید. یافته‌های تحقیق حاکی ازآن است که در این مدل، متغیر توانمندسازی با پنج بَعد و مدیریت دانش با چهار بُعد نهایی شدند.از بین ابعاد تشکیل دهنده مدیریت دانش، بَعد تسهیم دانش و از بین ابعاد توانمندسازی، بُعد فرهنگی- ارزشی، بیشترین میزان تأثیر را در ساخت مدل داشتند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که مدیریت دانش با ضریب 94/0 برتوانمندسازی مدیران آموزشی ناجا تأثیرگذار بود.براساس یافته‌های تحقیق،سازمان می‌تواند بابکارگیری این الگو،درتدوین اهداف، برنامه‌ها، راهبردها، رشد و بالندگی در زمینه توانمندسازی مدیران آموزشی ناجا بهره برداری نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندسازی، مدیریت دانش، مدیران آموزشی ناجا، تکنیک دلفی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد قراری |
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی

امیرحسین یاوری |
عضو هیات علمی


نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_91970_c18cd5885e74abd23bf119f2112c31e9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1966031.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات