پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۳۷-۱۶۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر عدالت درک شده ارباب‌رجوع بر عواطف و رفتار شهروندی مراجعه‌کنندگان(موردمطالعه: سازمان نظام‌وظیفه عمومی)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بروز رفتار شهروندی و ضد شهروندی ارباب‌رجوع در سازمان نظام‌وظیفه عمومی متأثر از عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل تأثیرگذار، نوع ادراک ارباب‌رجوع از عدالت در کلیه فعالیت‌های سازمان نظام‌وظیفه عمومی است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر عدالت درک شده بر عواطف و رفتار شهروندی ارباب‌رجوع در سازمان نظام‌وظیفه عمومی شهر تهران است. روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی، ازلحاظ روش پژوهش، پیمایشی و ازلحاظ ماهیت، علی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارباب‌رجوع سازمان نظام‌وظیفه عمومی بودند. در پژوهش حاضر نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام که نهایتاً 385 پرسشنامه جمع‌آوری و داده‌های حاصل از پرسشنامه با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS 3 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها حاکی از آن بود که کلیه ابعاد عدالت ادراک‌شده (رویه‌ای، توزیعی، مراوده‌ای و اطلاعاتی) بر عواطف مثبت تأثیر مثبت معناداری دارد و تأثیر ابعاد عدالت ادراک‌شده بر عواطف منفی نیز منفی و معنادار است. همچنین عواطف مثبت تأثیر مثبت معناداری بر رفتار شهروندی ارباب‌رجوع دارد و با کاهش عواطف منفی رفتار شهروندی ارباب‌رجوع افزایش می‌یابد. نتیجه‌گیری: از برآیند بافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که باوجود اثرگذاری مثبت عدالت اطلاعاتی، عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای، عدالت مراوده‌ای بر عواطف ارباب‌رجوع از مسئولین سازمان انتظار می‌رود اطلاعات ارباب‌رجوع را درزمینه خدمات موردنظر افزایش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدالت، عواطف، رفتار شهروندی، ارباب‌رجوع،

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Perceived Justice on Affect and Citizenship Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The incidence of citizenship and anti-citizenship behavior of the client in military service organization is influenced by several factors. One of these influential factors is the type of client perception of justice in all activities of the military service system. The purpose of this study is to investigate the impact of perceived justice on the emotions and behaviors of the client's citizenship in Tehran military Service System. Method: This study is applied in terms of purpose, measurable in terms of research method, and causal in terms of nature. The statistical population of this study was all clients of the military service system. In the present study, cluster sampling was performed and finally 385 questionnaires were collected and the data was analyzed using structural equation modeling and Smart PLS 3 software. Findings: Data analysis indicated that all dimensions of perceived justice (procedural, distributive, communicative, and informational) had a positive significant effect on positive emotions and it had negative meaningful on negative emotions. Also positive emotions have a significant positive effect on client citizenship behavior and increase with decreasing negative emotions of client citizenship behavior. Conclusion: Based on the findings of the study, it can be concluded that despite positive impacts (information justice, distributive justice, procedural justice, interpersonal justice on client emotions), the authorities are expected to increase client information in the field of services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Justice, Emotions, Citizenship Behavior, Client

نویسندگان مقاله رضا قیاسی |
مربی گروه فتا، دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی، دانشگاه علوم انتظامی امین، رایانامه (نویسنده مسئول): rezaghiasi@rocketmail.com

راشین صادق‎پور |
- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه غیرانتفاعی غیردولتی راهبرد شمال.

پرویز آهی |
- استادیار گروه پیشگیری انتظامی، دانشکده علوم و فنون انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین.

محسن اکبری |
- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان.


نشانی اینترنتی http://osra.jrl.police.ir/article_91847_5a5c1c5237e62ec2e94035d3d49920ee.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1500/article-1500-1912686.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات