|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۹، صفحات ۱۳۷-۱۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش آگهیهای تلویزیون در مدیریت تصادفات جادهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیشتر حوادث جادهای در ایران ناشی از رفتارهای پرخطر، عدم آگاهی، فقر فرهنگی و عدم آموزشهای لازم است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر پیامها و آگهیهای تبلیغاتی تلوزیونی در تغییر رفتار رانندگان و کاهش تصادفات جادهای است. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، کتابخانهای و از نظر هدف، کاربردی است و از نظر شیوه نگرش به مسئله، توصیفی-تحلیلی بهشمار میرود. جامعه آماری، 2000 نفر از رانندگان مسافری جادهای در شهر تبریز بوده و حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری کوکران، 322 نفر است. برای جمعآوری از روش میدانی و از طریق توزیع پرسشنامهها بین رانندگان اقدام شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ و روایی صوری و خبرگان استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از آزمون تکنمونهای T استفاده شد و برای رتبهبندی عوامل از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد آگهیهای تلوزیونی بر کاهش تصادفات جادهای موثر است. همچنین براساس نتایج، آگهیهای تلوزیونی بهترتیب در اصلاح رفتارهای ناصحیح رانندگی، متقاعدکردن برای رانندگی ایمن و اقدام به رانندگی تدافعی تاثیرگذار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Role of TV Ads/Commercials in Road Accident Management |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Road accidents are one of the social phenomena and challenges that annihilate thousands of people every year. According to the latest statistics from the World Health Organization, road casualties in our country are overwhelmingly more than the standard levekl and higher than the intermediate level across worldwide and are considered as the second cause of death. Road accidents and road deaths impose irreparable damage to the country from the economic, social, cultural and political dimensions, with human role playing a key part in more than 90% of road accidents. The level of awareness of the people of the community leads to the development of countries and the improvement of social and cultural disadvantages. Unfortunately, most of the road accidents in our country are caused by high-risk behaviors, lack of awareness, cultural poverty and lack of training. Among them, the role of the media and TV commercials have become effective in public awareness and the development of community culture and can have an impact on all aspects of people's lives. The implementation of educational programs and promotions in the community is very influential in the development of a driving culture. Therefore, the purpose of the research is to determine the influences of the messages and advertisements of television in informing the community about the consequences of road accidents and correcting the errors and driving behavior in order to reduce accidents and casualties. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا انتخابی | مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقان
علی قربانی | مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_91864_10389c413741dc7fd47855c88b611f58.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1911953.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|