مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۹، صفحات ۱۱۵-۱۳۶

عنوان فارسی ارزیابی توسعه پایدار منطقه‌ای با تاکید بر شاخص‌های حمل‌ونقل
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه فضایی پایدار در کشور، توسعه متعادل و متوازن حمل‌ونقل در شهرستان‌های هر استان است. حمل‌ونقل پایدار باعث پیوند سایر ابعاد خدماتی و بازرگانی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی است و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر سایر بخش‌ها تاثیر به‌سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی سطح توسعه‌یافتگی پایداری حمل‌ونقل در شهرستان‌های استان تهران است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف تحقیق، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، جهت تعیین وزن شاخص‌ها از روش پنل متخصصان و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در نرم‌افزار Expert Choice به مقایسه زوجی شاخص‌ها پرداخته شد و برای تعیین رتبه شهرستان‌های استان تهران از مدل VIKORبهره گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد که شاخص‌های حمل‌ونقل در شهرستان‌های استان تهران به‌طور متعادل توزیع نشده است و شهرستان‌های تهران، ملارد و رباط‌کریم دارای بالاترین سطح برخورداری شاخص‌های حمل‌ونقل در استان تهران هستند و شهرستان‌های پاکدشت، اسلام‌شهر، قدس و بهارستان دارای کم‌ترین سطح برخورداری از شاخص‌های حمل‌ونقلی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه پایدار، حمل‌ونقل، شهرستان‌های استان تهران، VIKOR، AHP،

عنوان انگلیسی Assessing Sustainable Regional Development with an Emphasis on Transport Indicators
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important components of sustainable development in the country is balanced development of transportation in the cities of each province. Sustained transportation links other dimensions of services and trade at various national and international levels and directly or indirectly affects other sectors. The purpose of this study was to assess the level of sustainable transport development in the cities of Tehran province. In this research, the research method is applied in terms of the purpose of the research and from the point of view of data collection; it is a descriptive-analytical type. In this study, we used a panel analysis method to determine the weight of the indices using Analytic Hierarchy Process (AHP) process in Expert Choice software. The VIKOR model was used to determine the rank of cities in Tehran province. The results of the study showed that transport indicators in the cities of Tehran province have not been distributed equally, and the cities of Tehran, Malard and Robat Karim have the highest level of transport indicators in Tehran province, and Pakdasht, Islamshahr, Qods and Baharestan have the lowest level of transportation indicators.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل پیری |
شهرسازی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

ناهیده عبدی قروچای |
جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تبریز

آرام کریمی |
جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی تهران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_91863_c6e988320cc39bc61c5281612d1fd2a6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1911952.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات