مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۹، صفحات ۹۵-۱۱۴

عنوان فارسی اولویت بندی سطح کارایی شاخص های آرام‌سازی در معابر شهری
چکیده فارسی مقاله یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات، عامل سرعت است. امروزه برای کنترل سرعت و حجم ترافیک از روش‌های آرام‌سازی استفاده می‌شود. هدف اصلی این مطالعه، اولویت‌بندی سطح کارایی شاخص‌های آرام‌سازی در معابر شهری است. این مطالعه از لحاظ تحقیقی، کاربردی و با استفاده از پرسش‌نامه به جمع‌آوری داده‌ها پرداخته شد و علاوه بر این، در مرحله بعد با استفاده از نظرات کارشناسان و نیز با به‌کارگیری مدل تحلیل سلسله مراتبی داده‌ها اقدام به وزن‌دهی شاخص‌های آرام‌سازی کرده و درنهایت در قالب مدل تاپسیس میزان کارایی روش‌های مختلف آرام‌سازی مورد ارزیابی قرار گرفته است. براساس داده‌های آماری شاخص‌های مختلف در خصوص روش‌های آرام‌سازی ترافیک شهری، به‌ترتیب روش‌های افزایش سخت‌گیری بر اجرای قوانین با میزان ضریب Ci* 435/0 در رتبه اول و نمایش‌گرهای متغیر سرعت با میزان ضریب 434/0 در رتبه دوم و نیز در رتبه‌های پایانی شیوه‌های راه‌بند و نیمه راه‌بند هرکدام با میزان ضریب 152/0 قرار گرفتند. با توجه به نتیجه رتبه‌بندی مبنی بر ارجحیت سخت‌گیری بر اجرای قانون، اهمیت نظارت و هم‌چنین آگاه‌سازی شهروندان بر شیوه‌های صحیح رانندگی بیش از پیش مهم به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prioritizing the Efficiency Level of Relaxation Indicators in Urban Passageways
چکیده انگلیسی مقاله An important factor in accidents is the speed factor. Today, relaxation methods are used to control the speed and volume of traffic. In this paper, by introducing new and different methods of relaxation, we first studied the problem, and in the next step, using expert opinions, and also applying Ahp model, we weighed the indexes of relaxation and eventually in the form of the Topsis model, the effectiveness of various relaxation methods was evaluated. Data were collected through library studies and fieldwork. According to the statistical data of various indicators about urban traffic relaxation methods, the methods of increasing the stringency of implementing rules with the coefficient 0.435 Ci were in the first rank and monitors of the variable of speed with a coefficient of 0.434 were in the second rank and also in the final ranks, laid road-block and semi-road block methods, each with a coefficient of 0.152. Given the ranking of the preference for enforcing law enforcement, the importance of monitoring as well as informing citizens about the right driving methods seems more important.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Transportation System, Relaxation, Prioritization, Topsis

نویسندگان مقاله محمدحسن یزدانی |
جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی

ابراهیم علی پور |
جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی

امیر حسام دشتی |
برنامه ریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_91862_dc41bf3ceebefd53c75dc876c151d1ff.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1911951.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات