مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۹، صفحات ۶۹-۹۴

عنوان فارسی بررسی و تعیین الزامات رانندگی تدافعی در ماموریت‌های ناجا
چکیده فارسی مقاله جلوگیری از تصادفات در رانندگی امری محتمل به‌نظر می‌رسد ولی تقلیل این امر و کاهش صدمات حاصل از آن با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های راهنمایی و رانندگی و دستورالعمل‌های صادره در ناجا امکان‌پذیر است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین الزامات رانندگی تدافعی در ماموریت‌های ناجا، به بررسی و عوامل موثر بر الزامات رانندگی تدافعی در سازمان می‌پردازد. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیماشی بود در جامعه آماری پژوهش شامل 264 نفر ار کارکنان پلیس راهور و معاونت آماد و پشتیبانی ناجا و شیوه جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته است. با استفاده از رابطه کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده حجم نمونه به‌دست آمده و از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که ابعاد الزامات رانندگی تدافعی مبتنی بر آموزش رانندگی، طراحی مناسب جاده و راه، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، تعمیرات به‌موقع وسایل نقلیه و مهارت رانندگان در کاهش خسارت به وسیله‌نقلیه سازمانی از دیدگاه کارکنان پلیس راهور و معاونت آماد و پشتیبانی ناجا، در وضعیت مطلوب اختلاف معناداری وجود دارد. نتایج به‌دست آمده از یافته‌های تحقیق بیان‌گر آن است رانندگی تدافعی در کاهش تصادفات ناوگان خودرویی ناجا یکی از مواردی است که تا پایین‌ترین رده ناجا (کوپ) نفوذ داشته و برای این‌که در سطح ناجا نهادینه شود باید توسط مدیران و فرماندهان، درون‌سازی شود. مسئولان و مدیران راهور و آماد در سطح ناجا با توجه به یافته‌های این تحقیق دارای اهمیت زیادی هستند و می‌توانند برای کاهش تصادفات با رانندگی تدافعی ناوگان خودرویی ناجا اقدام کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راننده، رانندگی تدافعی، تصادفات، وسیله‌نقلیه سازمانی،

عنوان انگلیسی Reviewing and Determining the Requirements for Defensive Driving in the I.R.I. Police's Missions
چکیده انگلیسی مقاله Preventing accidents in driving is likely, but it is possible to reduce this and reduce the damage caused by complying with regulations and driving directions and instructions issued by the I.R.I. Police. In this regard, the present study aimed to determine the requirements for defensive driving in the I.R.I. Police's missions and the factors affecting the requirements for defensive driving in the organization. The research method was descriptive-survey method. In the statistical population of the study, 264 people were from Traffic police and the I.R.I. Police and support staff, and the data collection method was a researcher-made questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated and confirmed by Cronbach's alpha method for defensive driving requirements dimensions at 0.89. The validity of the questionnaire was also calculated and confirmed by 92%. The methods used to test and analyze the findings of the present study were done by using SPSS software and descriptive statistics were used to describe the variables of type of employment, age and education status. The Kolmogorov Smirnov (k-s) test was applied to confirm the normalcy of data and to confirm or reject the hypotheses, and also paired t-test was used. The results indicated that the dimensions of driving requirements based on driving instruction, proper road and road design, compliance with traffic regulations and regulations, timely repairs of vehicles and driver skills in reducing vehicle organizational damage saw a  significant difference from the viewpoint of the Traffic police and the support and logistics staff.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Driver, Defensive Driving, Accidents, Organizational Vehicle

نویسندگان مقاله اصغر آقایی |
مدیریت بازرگانی، دانشگاه علوم انتظامی امین

سیداحمد میرسید |
مدیریت آماد و پشتیبانی، دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_91861_4ddcf43e2f299adf7a77f14b74b13588.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1911950.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات