مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۹، صفحات ۲۳-۳۴

عنوان فارسی پیش‌بینی میزان تلفات حوادث ترافیکی استان خوزستان با استفاده‌از شبکه عصبی دینامیک
چکیده فارسی مقاله حوادث و آسیب‌های ناشی از ترافیک یکی از علل عمده مرگ‌ومیر و ناتوانی در کشورهای در حال توسعه‌است، پیش‌بینی میزان تلفات تصادفات عاملی مهم در دست مدیران برای اخذ تصمیم‌های راهبردی است؛ این تحقیق به پیش‌بینی میزان تلفات در استان خوزستان می‌پردازد. این تحقیق مقایسه‌ای، گذشته‌نگر است که با استفاده‌از داده‌های آماری تعداد کشته شدگان حوادث ترافیکی در استان خوزستان بین فروردین 1388 تا اسفند 1395 که به‌صورت ماهانه‌از پزشکی قانونی استان خوزستان دریافت شده، به پیش‌بینی برای آینده می‌پردازد، برای مقایسه دقت روش پیش‌بینی از شاخص درصد میانگین قدر مطلق خطا استفاده می‌شود. در این تحقیق برای پیش‌بینی تعداد فوت‌شدگان بر اثر تصادفات از روش شبکه عصبی دینامیکNARX و NAR استفاده می‌شود. براساس مقادیر پیش‌بینی شده روند کشته‌شدن افراد در تصادفات در استان خوزستان در حال کاهش و سیر نزولی است و در سال 1398 به 554 نفر کاهش پیدا می کند. درصد قدر مطلق خطای روش NARX برابر با  102/0 وNAR 178/0 که نشان می‌دهد، دقت روش NARX از NAR بیشتر است و مقادیر پیش‌بینی شده با استفاده ازNARX  دارای اعتبار بیشتری است. ادامه روند کاهش تلفات جاده‌ای استان خوزستان نشان از بهبود وضعیت ایمنی رانندگی در این استان است، با توجه به دقت بالای دقت روش NARXبهتر است از این روش برای تخمین تصادفات استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادفات، پیش‌بینی، شبکه عصبی، حمل‌ونقل، حوادث ترافیکی،

عنوان انگلیسی Prediction of Casualties of Traffic Accidents in Khuzestan Province Using Dynamic Neural Network
چکیده انگلیسی مقاله Traffic accidents and injuries are one of the major causes of mortality and disability in developing countries. The prediction of casualties is an important factor for managers to take strategic decisions. The study investigates the prediction of casualties in Khuzestan province. This is a comparative, retrospective study that uses statistical data to estimate the number of road traffic deaths in Khuzestan province between April 2008 and March 2016, which is received monthly from the forensic medicine department of Khuzestan province, and predicts the future. In order to compare the accuracy of the prediction method, the mean percentage index of absolute error was used. In this research, NARX and NAR dynamic networking methods are used to predict the number of deaths due to accidents. According to the figures, the trend of people's deaths in crashes in Khuzestan province is decreasing and decreasing, and in 2019 it will decrease to 554 people. The absolute percentage error of the NARX method is 0.102 and 0.178 NAR, which indicates that the accuracy of the NARX method is greater than the NAR, and the predicted values are more validated using NARX. Continuing the process of reducing road deaths in Khuzestan province is indicative of improving the driving safety situation in this province. Due to the high accuracy of the NARX method, it is better to use this method to estimate accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حشمت اله عسگری |
گروه اقتصاد، دانشگاه ایلام

محمدرضا امیدی |
گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور تهران

نبی امیدی |
مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_91859_ccf2cc10f09a616039def9c42e77317a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1911948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات