|
توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۳۹۷، شماره ۵۰، صفحات ۸۷-۱۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی تاثیر توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه بر مسئولیت پذیری اجتماعی آنان )مورد مطالعه:دانشگاه اصفهان( |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه مسئولیت پذیری اجتماعی به مفهومی مهم در سطح جهان بدل شده است و نیروی انسانیمسئولیت پذیر یکی از منابع کمیاب برای سازمان ها محسوب می شود و بخش مهم و قابل بحث در زمینهی جهانی شدن و رقابت پایدار است به طوری که امروزه از آن به عنوان یک اولویت اصلی برای سازمان هایاد می کنند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر توسعه حرفه ای کارکنان دانشگاه اصفهان بر مسئولیت پذیریاجتماعی آنان بوده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام کارکنان ستادی دانشگاه اصفهان بود که از این جامعه آماری292 نفر به عنوان نمونه به شکل تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های لازم به وسیله پرسشنامهمحقق ساخته و پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی کارول) 0330 ( جمع آوری شد که پایایی آن ها در1 به دست آمد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و / 1 و 19 / این پژوهش به ترتیب 10رگرسیون گام به گام در نرم افزار Spss24 تحلیل شد. یافته ها تاثیر مولفه های توسعه حرفه ای )توسعهخود، هویت حرفه ای، گفت و گو و ارتباطات حرفه ای، دانش و مهارت حرفه ای و ظرفیت های دیجیتالی(بر مسئولیت پذیری اجتماعی را تایید کرد. مولفه هویت حرفه ای بیشترین تاثیر و مولفه ظرفیت هایدیجیتال کمترین تاثیر را بر مسئولیت پذیری اجتماعی داشتند. این یافته ها نشان می دهند، توجه بهابعاد توسعه ی حرفه ای در دانشگاه ها کارکردی مثبت بر مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مسئولیت پذیری، مسئولیت پذیری اجتماعی، توسعه حرفه ای، دانشگاه، |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting the Impact of Professional Development of University Staff on Their Social Responsibility (Case Study: Isfahan University) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, social responsibility has become an important concept globally, and responsible human resources are one of the scarce resources for organizations and an important and controversial part of globalization and sustainable competition as it is today. The purpose of this study was to investigate the impact of professional development of Isfahan University staff on their social responsibility. The research method is applied in terms of purpose and in terms of data collection is descriptive - correlational. The statistical population consisted of all staff of Isfahan University, from which 234 persons were selected by stratified random sampling. Reliability was obtained as 0.81 and 0.83, respectively. Data were analyzed using Pearson correlation test and stepwise regression in Spss24 software. Findings confirmed the impact of professional development components (self-development, professional identity, professional dialogue & communications, professional knowledge & skills & digital capacities) on Social Responsibility. The component of professional identity had the most impact and the component of digital capacity had the least impact on social responsibility. These findings suggest that attention to the dimensions of professional development in universities can have a positive impact on the social responsibility of staff. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا هویدا | دانشیار علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
آرش یدالهی | دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://harold.jrl.police.ir/article_91705_d7f2330ea2e7c696d3241555de81c97e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/735/article-735-1857261.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|