|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۸، شماره ۲۸، صفحات ۱۰۱-۱۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
برآورد هزینۀ سوانح ترافیکی با بهکارگیری روش تمایل به پرداخت در رانندگان وسایل نقلیه (مطالعۀ موردی رانندگان شهر تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سوانح ترافیکی، یکی از مهمترین علل مرگ در دنیا محسوب میشود که بار اقتصادی زیادی را بر جوامع تحمیل میکند و برآورد هزینۀ ناشی از این سوانح دارای اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، برآورد هزینههای ناشی از تصادفات با بهکارگیری رویکرد تمایل به پرداخت در رانندگان وسایل نقلیه با شرایط گوناگون و برای تصادفات با شدتهای متفاوت میباشد و برای این منظور به مطالعه در معابر شهری تهران پرداخته شده است. روش: برایناساس به هزینههای ناشی از تصادفات برای رانندگان وسایل نقلیه و درنهایت ارائۀ مدلی برای دستیابی به آن پرداخته شده است. متغیرهای پژوهش شامل مشخصات فردی مانند سن، جنسیت و میزان تحصیلات است. ارزش آماری زندگی، مؤلفۀ مهمی در پژوهشهای تمایل به پرداخت بوده است. یافتهها و نتیجهگیری: ارزش آماری زندگی برای یک مورد مرگ که بر اساس میانگین تمایل به پرداخت رانندگان و برحسب میزان کاهش خطر مرگ از 5/26 در 100 هزار نفر جمعیت به نصف آن کاهش یابد، معادل 6/29 میلیارد ریال برآورد گردید. برایناساس، برای کل تلفات ترافیکی، رقم کل 5/603 هزار میلیارد ریال به دست آمده است. این مقدار برای مصدومیت با توجه به میانگین پرداخت روزانه برای هر مصدومیت معادل 6/3 میلیارد ریال شده و با توجه به تعداد موارد مصدومیت حدود 319 هزار نفر در سال به میزان 7/1153 هزار میلیارد ریال شده است. برایناساس و با توجه به آمار و اطلاعات موجود، در حدود 5/6 درصد از درآمد ناخالص ملی مربوط به هزینۀ سوانح ترافیکی است که در این سوانح از بین میرود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Estimating the cost of traffic accidents by applying the method of willingness to pay in vehicle drivers (case study of drivers in Tehran) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Traffic accidents are one of the most important causes of death in the world, which imposes significant economic burdens on societies, and estimates of the cost of these accidents are important. The purpose of this study is to estimate the costs of accidents by applying willingness to pay approach to vehicle deivers of vehicles with different conditions and for crashes with different intensities. For this purpose, the study has been carried out on urban roads in Tehran. Method: Based on this, the costs of accidents for vehicle drivers and, finally, a model for achieving it are addressed. Research variables include personal characteristics such as age, gender, and degree of education. The statistical significance of life has been an important parameter in the research of willingness to pay. Findings and Conclusion: The statistical significance of life for one death based on the average willingness to pay drivers and in terms of decreasing the risk of death from 26.5 per 100 thousand population are decreased by half, is estimated equal to 29.6 billion rials. Accordingly, for the total traffic deaths has been obtained the total figure of 5603 trillion rials. This amount was 3.6 billion Rials per injured, according to the average daily payment for each injury, and according to the number of injuries, about 319 thousand people a year have been 1153.7 billion Rials. Accordingly, and according to available statistics and information, about 6.5 percent of gross national income is related to the cost of traffic accidents that are lost in these accidents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید رضا بهنود | استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
بهزاد رفیعی | کارشناسی ارشد مهندسی برنامه ریزی حمل ونقل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
سید محمد سید حسینی | استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_91607_e9cd8e2c8426f902cfd0164f7a73ec09.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1830764.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|