مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۸، شماره ۲۸، صفحات ۸۳-۱۰۰

عنوان فارسی تحلیل برنامۀ درسی کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بر اساس رویکردهای آموزش ترافیک به کودکان
چکیده فارسی مقاله با اینکه یکی از وظایف اصلی تعلیم‌وتربیت، افزایش معلومات دانش‌آموزان در زمینۀ ترافیک و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است؛ اما پژوهش‌ها نشان‌دهندۀ رشد تصادفات و عدم اطلاع کافی دانش‌آموزان در این زمینه است. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی در زمینۀ آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و ترافیک است. لذا جامعۀ آماری این پژوهش، محتوای کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی (پایۀ سوم، چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی 94-95 بود که نمونه‌گیری آن به‌صورت هدفمند انجام گرفت. با نظر به این امر، برای مشخص‌نمودن مؤلفه‌های آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، از روش توصیفی و سپس از روش تحلیل محتوا، به‌منظور بررسی و تحلیل برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی استفاده شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، سیاهۀ تحلیل محتوای کتب درسی، سیاهۀ تحلیل فعالیت‌ها، کاربرگه­ها و سیاهۀ تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعۀ مبانی نظری، طرح پیشنهادی تهیه شد و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردید. واحد تحلیل نیز صفحات (جملات، تصاویر و فعالیت­ها) بودند. نتایج پژوهش نشان داد که از مجموع 4000 جمله، فعالیت و تصویر موجود در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی، تنها 107 مورد به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی عابر پیاده، سرنشینان و دوچرخه­سواران اختصاص دارد. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ دوچرخه­سواران و کمترین ضریب اهمیت به مؤلفۀ عابر پیاده اختصاص‌ یافته است. مؤلفۀ سرنشینان نیز دارای ضریب اهمیت مساوی با مؤلفۀ دوچرخه­سواران است؛ بنابراین به‌دلیل اهمیت این موضوع برای رشد اجتماعی، کاهش تصادفات و داشتن شهروندانی مطابق با هنجارها، ارزش‌ها، آداب‌ورسوم، قوانین و مقررات جامعه، لازم است در کتب آموزشی، تأکیدی یکسان و درخور توجه به آن شود و برنامه­ریزان درسی، در برنامه‌ریزی و تدوین کتب درسی، توجه بیشتری به این امر نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An analysis of the syllabus of elementary school social studies book based on Traffic education approaches to children
چکیده انگلیسی مقاله While one of the main tasks of education is to increase of students' knowledge in the field of traffic and driving laws and regulations. However, research indicates that crashes are growing and students are not well informed about this. Therefore, the purpose of this study was to investigate the content of social studies books of elementary school in the field of driving and traffic regulations education. Therefore, the statistical population of this study was the content of social studies books of elementary school (bases 3, 4, 5, and 6) in the academic year of 2015-2016. The sampling was done purposefully. In this regard, descriptive method and then content analysis method have been used to determine the components of teaching driving rules and regulations , in order to study and analyze the curriculum of social studies. Information gathering tool were books content Analysis Log , Activities Analysis Log, Worksheets, and Images Analysis Log which after the study of theoretical foundations, the proposed proposal was prepared and its validity was determined by the specialists of the educational sciences and the relevant experts. The analysis unit was also the pages (sentences, images and activities). The results of the study showed that out of a total of 4,000 sentences, activities and images in primary school social studies, only 107 were assigned to teach pedestrians and occupants and bike riders traffic rules. The highest coefficient of importance is attributed to the components of the bike riders and the lowest importance coefficient for the pedestrian component. The occupants component also has an equal importance coefficient with the bike riders component. Therefore, due to the importance of this issue for social development, reducing accidents and having citizens in accordance with norms, values, conventions, rules and regulations of the community, it is necessary to emphasize the same and attention to it in the education books. in the program  Designing and writing textbooks will pay more attention to this‌ and the curriculum planner will pay more attention to planning and writing curriculum books.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه علی پور مقدم |
عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور

صغری ابراهیمی قوام |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_91606_3ddb37e42d1db6b1f6df30668e1df9d5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1830763.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات