مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۷، صفحات ۱۳۱-۱۶۴

عنوان فارسی مدل‌سازی تأثیر شرایط محدودۀ کارگاهی تعمیر روسازی معابر شهری بر رفتار پرخطر موتورسیکلت‌سواران به کمک تحلیل تشخیصی داده‌ها
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: موتورسیکلت‌سواران از گروه‌های آسیب‌پذیر حوادث رانندگی محسوب می‌شوند. مطالعات فراوانی در زمینۀ حوادث رانندگی این گروه انجام‌شده که در اکثر آن‌ها، تحلیل آماری توصیفی از شدت حوادث و تکرار حوادث ارائه ‌شده است. از طرفی، محدوده‌های کارگاهی تعمیر و نگهداری روسازی معمولاً در هنگام بهره‌برداری از مسیرها برنامه‌ریزی می‌شود. کمک به نحوۀ مدیریت و صدور مجوزهای تعمیر روسازی در معابر شهری و شناسایی نقاط پرخطر و حساس برای مدیریت بهتر این‌گونه مناطق از اهداف این پژوهش است. روش: روش پژوهش به‌کاررفته در این مقاله، پیمایشی به‌همراه مدل‌سازی آماری است. جامعۀ آماری  آن نیز موتورسیکلت‌سوارانی است که در معابر شهری یزد در محدودۀ کارگاهی حرکت می‌کنند؛ در این معابر، تعمیر و لکه‌گیری یا روکش روسازی در حال انجام است که مجموعاً 70 موتورسیکلت به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از روش بازدید میدانی و تهیۀ فیلم استفاده ‌شده که به کمک نرم‌افزارهای آماری داده‌های تکمیل‌شده موردتحلیل آماری قرار گرفتند؛ آزمون طبیعی‌بودن داده‌ها، توزیع داده‌ها را طبیعی تشخیص داد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که متغیرهای طول و مساحت محدودۀ کارگاهی بر نوع تصمیم موتورسیکلت‌سواران نسبت به ورود به آن‌ها تأثیرگذار است. گروه‌بندی داده‌ها در این پژوهش نشان داد تقسیم‌بندی تصمیم موتورسیکلت‌سواران در ورود یا عدم ورد به محوطۀ تعمیر و نگهداری روسازی از دیدگاه آماری به‌طور معنی‌داری امکان‌پذیر است و به مساحت محدودۀ کارگاهی و طول آن بستگی دارد. نتایج و پیشنهاد‌ها: بنا به یافته‌های این پژوهش، رفتار خطرناک راکبین موتورسیکلت در ورود به محدودۀ کارگاهی یا تغییر مسیر آن‌ها به ابعاد هندسی کارگاه مرمت روسازی بستگی دارد. مساحت کارگاه تعمیر روسازی 65 درصد در امکان جابه‌جایی عرضی موتورسیکلت‌سواران تأثیر دارد و طول محدودۀ کارگاهی ورود به محدودۀ کارگاهی 60 درصد تأثیرگذار است. بنابراین نتایج توجه به تدوین و اجرای صحیح دستورالعمل‌های ایمن‌سازی محدودۀ کارگاهی در معابر شهری، از ضروریات علمی و اجرایی است. با انتخاب صحیح طول و سطح کارگاه‌های مرمت روسازی در خیابان‌ها و معابر شهری، بخشی از رفتار خطرآفرین موتورسیکلت‌سواران قابل‌اصلاح است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling the effect of workshop area conditions for repairing pavement of urban passages on motorcyclists risky behavior through diagnostic analysis of data
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: Motorcyclists are considered to be vulnerable groups of driving accidents,  Many studies have been conducted on the driving disasters of this group which most of them are provided descriptive statistical analysis of the severity of accidents and repetition of accidents. On the other hand, workshop areas for pavement maintenance are usually planned during operation of the routes. Helping to manage and issue permits for repairing pavement in urban passages and identifying risky and sensitive areas for better management of such areas is one of the objectives of this research. Method: The research method used in this paper is a survey with statistical modeling. The statistical society of the motorcyclists traveling to the workshop area in the urban passages of Yazd, repair and disguise or covering pavement are ongoing in these passages that a total of 70 motorcycles were selected randomly, field survey and film preparation are used to collect data that were analyzed using statistical softwares of the completed data, The data normalization test detected that distribution of data is normal. Findings: The findings of the research show that the length and area variables of the workshop area affect the type of decision of motorcyclists in relation to their entry. The grouping of data in this study showed that segmentation of the decision of motorcycle riders in the entrance or non- entrance to the pavement maintenance area is statistically significant which depends on ​​the workshop area and its length. Conclusion and suggestion: According to the findings of this study, the hazardous behavior of motorcycle rockers in entering the workshop area or changing their path depends on the geometric dimensions of the pavement restoration workshop. The area of ​​the pavement repair workshop is 65% of the impact on the possibility of the transverse displacement of the motorcyclists, and the length of the workshop area with entrance to the workshop area is 60% effective. Therefore, the results of attention to the proper design and implementation of the immunization guidelines of the workshop area on urban passages are of the scientific and executive necessities. By correct choice of the length and level of pavement restoration workshops in the streets and urban passages, can be corrected part of the risky behavior of motorcycle riders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مهدی خبیری |
عضو هیئت علمی،دانشیار دانشگاه یزد،پردیس فنی و مهنذسی،دانشکده مهندسی عمران

سید احمد الماسی |
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری،دانشکده مهندسی عمران،دانشگاه یزد،ایران

علی محمد منتظری |
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری،دانشکده مهندسی عمران،دانشگاه یزد،ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_91451_aa1cc4a56c95971614daaabe28526fe1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1806484.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات