|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۷، صفحات ۷۷-۱۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل مؤلفههای مؤثر در استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در کشور ایران، حدود یکچهارم تصادفات جادهای را موتورسواران تشکیل میدهند که در مقابل سایر وسایل نقلیه، درصد قابلتوجهی را به خود اختصاص داده است؛ که از این میزان در حدود 80 درصد از راکبان موتورسیکلت، ضربه به سر گزارش شده است. در این پژوهش با تمرکز روی موتورسواران بهمنظور تعیین و تحلیل مؤلفههای مؤثر در میزان استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسوران شهر گرگان انجام شده است. روش: در این مطالعه از ابزار جمعآوری دادهها بهصورت پرسشنامهای که در دو بخش تنظیم گردیده بود، استفاده گردید. بخش اول شامل مشخصات دموگرافیک شرکتکنندگان و بخش دوم شامل 25 سؤال مؤلفههای مؤثر در استفاده از کلاه ایمنی از 393 نفر موتورسوار در شهر گرگان نظرسنجی صورت گرفت. تحلیل دادهها با نرمافزارSPSS نسخۀ 22 انجام و از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده گردید. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد هنگامی که موتورسواران از معابری که با آن آشنایی ندارند و در زمانی که با سرعت بالا حرکت میکنند، میل پوشیدن کلاه ایمنی بیشتری دارند و همچنین شرایط آبوهوایی گرم و شرجیبودن، میزان استفاده از کلاه ایمنی را در بین موتورسواران کاهش میدهد. نتیجهگیری: طبق مطالعه انجامشده، شدت اجرای قانون استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت و همچنین طراحی و ساخت کلاه ایمنی باکیفیت که به بهانهجویی افراد در شرایط مختلف منجر نگردد، میتواند میزان استفاده از کلاه ایمنی را در بین راکبان موتورسیکلت افزایش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of effective parameters in the use of helmets in motorcyclists |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: In Iran, about a quarter of road accidents are motorcyclist, which accounts for a significant percentage of other vehicles that of this about 80% of motorcycle riders has been reported hit on head. In this research, focusing on motorcyclists has been done determine and analyze the effective parameters on the amount of helmet use among motorcyclists in Gorgan. Method: The study was used the data collection tool as a questionnaire which was arranged in two sections. . The first part containing the demographic characteristics of the participants and the second part contains 25 questions of the effective parameters in the use of helmet were surveyed from 393 motorcyclists in Gorgan.City. Data analysis were done using SPSS 22 software, Pearson correlation coefficient and hierarchical regression tests. Results: The results of this research show that when motorcyclists are more likely to wear helmets from passages that they are not familiar with and when they are moving at high speed, as well as the warm weather conditions and being sultry, reduces the amount of using helmets among motorcyclists. Conclusion: According to a study, the intensity in law enforcement of the use of helmets for motorcycle riders as well as the design and construction of high quality helmet which does not lead to the excuse of people in different situations, can increase the amount of helmet use among motorcycle racers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید نبی اله میر حسینی | دانشجوی کارشناسی ارشد عمران،مهندسی برنامه ریری حمل و نقل،دانشگاه گلستان،گرگان،ایران
سید رسول داودی | عضو هیئت علمی گروه عمران،دانشگاه گلستان،گرگان،ایران
مجید عظیم محسنی | عضو هیئت علمی گروه آمار،دانشگاه گلستان،گرگان،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_91443_839307ec32fe33fe4e03faa21b02f6d8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1806482.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|