|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۶، صفحات ۲۰۹-۲۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ سیستمهای مغزی رفتاری، نارساییهای شناختی و هیجانخواهی در بین رانندگان عادی و درگیر در تصادفات رانندگی شهر ارومیه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در دنیای پرتحرک امروز با توجه به کثرت وسایل نقلیه و افزایش سرعت آنها، تصادفات رانندگی به میزان قابلتوجهی افزایش یافته است و مرگومیر ناشی از تصادفات در حال حاضر در کشورهای توسعهیافته، بعد از بیماریهای قلبی و سرطانها در مقام سوم قرار دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ نارسایی شناختی، هیجانخواهی و سیستم مغزی رفتاری در بین رانندگان درگیر در تصادفات رانندگی و عادی بود. مواد و روش: روش مطالعه از نوع علّی مقایسهای است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی رانندگان شهر ارومیه در نیمۀ دوم سال 1394 بود. از بین این جامعه، تعداد 120 نفر (افراد تصادفکرده و 60 نفر افراد تصادفنکرده) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب بهعنوان گروه نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ نارساییهای شناختی، سیستمهای مغزی رفتاری و هیجانخواهی جمعآوری شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات هیجانخواهی، سیستم فعالساز رفتاری و نارسایی شناختی بهطور معناداری در افراد تصادفکرده، بیشتر از افراد عادی میباشد (001/0 > p). همچنین نتایج نشان داد که سیستم بازداری رفتاری در افراد عادی بیشتر از افراد تصادفکرده میباشد (001/0 > p). نتیجهگیری: در این راستا میتوان نتیجه گرفت که نارسایی شناختی، هیجانخواهی و سیستمهای مغزی رفتاری از عوامل روانشناختی دخیل در بروز تصادفات رانندگی هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of brain-behavioral systems, cognitive impairment and excitement among ordinary and involved drivers in driving accidents of Urmia city |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: In today's active, due to the increasing number of vehicles and their speed, driving accidenta have increased significantly, and deaths from accidents are now in third place in developing countries after cardiac disease and cancers. The purpose of this study was to compare cognitive impairment, excitement and behavioral brain system among normal and involved drivers in driving accidents. Method: The method of study is a causal-comparative. The statistical population of the study consisted of all drivers of Urmia city in the second half of 2015. From this community, 120 people crashed and 60 people not-crashed have been selected by multistage cluster sampling as a sample group. The data were collected using a questionnaire of cognitive impairment, behavioral brain systems and excitement. Data obtained were analyzed using Multivariate variance analysis test (MANOVA ) and SPSS software. Findings: The results showed that the average of excitement scores, behavioral activation system and cognitive impairment were significantly higher in crashed people than in normal people (p < 0.001). Also, the results showed that behavioral inhibition system was more in normal people than crashed people (p < 0.001). Conclusions: In this regard, it can be concluded that cognitive impairment, excitement and behavioral brain systems are the psychological factors involved in the ccurrence of driving accidents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_91359_3df51e582f948d03b1a44dfedae35f14.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1796309.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|