|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۶، صفحات ۱۵۹-۱۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مدلسازی عوامل تأثیرگذار در شدت تصادفات عابرپیاده با استفاده از روش تحلیل عاملی و رگرسیون لجستیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پیادهروی یکی از جنبههای اجتنابناپذیر حملونقل شهری است و شهروندان برای انجام امور روزانه ناگزیر به طی نمودن بخشی از مسیر به صورت پیاده هستند. در سفرهای کوتاه انتخاب پیادهروی تا مقصد توسط کاربران، مهمترین شاخص در تجلی سلامت ترافیک شهری است. حفظ و بهبود ایمنی تردد عابرپیاده، مهمترین عامل در تشویق آنها نسبت به انتخاب پیادهروی است. روش: در این پژوهش با مطالعه و بررسی تصادفات عابرینپیاده و عوامل تأثیرگذار در آن در دو منطقه پرازدحام شهر رشت، نسبت به مدلسازی تصادفات عابرپیاده جهت شناخت و درک بهتر پارامترهای مؤثر بر ایمنی تردد عابرین، اقدام شده است. جهت مدلسازی و تعیین معادله، از تحلیل عاملی و رگرسیون لجستیک، استفاده شده است. متغیر وابسته در اینجا، شدت تصادفات عابرپیاده (جرحی و فوتی) بوده و متغیرهای مستقل نیز عوامل تاثیرگذار در تصادفات عابرین هستند. در گام نخست، متغیرهای مستقل با توجه به فراوانی آنها در تصادفات (جرحی و فوتی) بصورت عاملهای (گروههای) جدید جهت کاهش متغیرها دستهبندی شده و در ادامه رابطه عاملهای جدید با متغیر وابسته در معادلهای با استفاده از رگرسیون لجستیک تعیین میشود. نتایج: نتایج نشان میدهد که سن عابرپیاده رابطه معکوسی با شدت تصادفات داشته است. بدینمعنا که با افزایش متغیر سن، تصادفات جرحی کاهش مییابد. همچنین به لحاظ زمانی بیشترین تصادفات جرحی عابرین در نیمه دوم سال و همچنین اواخر هفته رخ داده که میتواند ناشی از بازگشایی مدارس و دانشگاهها و تردد بیشتر در این ایام باشد. پیشنهادها: بایستی توجه ویژهای به گروههای سنی آسیبپذیر، که عمدتاً جوانان و نوجوانان هستند، صورت پذیرد. همچنین به علت بازگشایی مدارس و دانشگاهها در نیمه دوم سال و تردد بیشتر دانشجویان در این دو منطقه شهر رشت و نیز شرایط جوی در ماههای پاییز و زمستان میبایست تمهیدات لازم جهت کاهش تصادفات عابرپیاده لحاظ شود. از طرفی با برگزاری کلاسهای آموزشی مختص عابران، ارتقاء آگاهی عمومی از طریق رسانههای جمعی، فرهنگسازی لازم جهت استفاده از تسهیلات تردد ایمن مثل پلعابر پیاده، عبور از گذرگاههای عابرپیاده، توجه به چراغ راهنمایی و ... میتوان گامی مثبت در جهت کاهش تصادفات عابرین برداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصادفات، ایمنی، عابرپیاده، رگرسیون لجستیک، تحلیل عاملی، |
|
عنوان انگلیسی |
Modeling the effective factors on severity of pedestrian accidents using factor analysis method and logistic regression |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: Walking is an inevitable mode of urban transportation and citizens are forced to take part of the route on foot in order to do daily work. In short trips choosing walking to the destination by users is the most important indicator in improving the urban traffic health. However, maintaining and improving the safety of pedestrian traffic is the most important factor in encouraging them to choose walking. Method: In this research, studying and investigating pedestrian crashes and effective factors in it in two crowded districts of Rash city we try to model pedestrian accidents to better understand the parameters affecting the safety of pedestrians. factor analysis and logistic regression have been used to model and determining the equation. The dependent variable here is the severity of pedestrian crashes (injury and futile) and independent variables are also effective factors in pedestrian accidents. In the first step, independent variables are classified according to their frequency in accidents (injury and futile) as new (group) factors for reducing variables. Then, the relationship between the new factors and the dependent variable in the equations is determined using logistic regression. Results: Results indicate that the pedestrian age have an inverse relationship with severity of accidents. Which means that injury accidents are reduced with the increase in the age variable. . Also from the temporal viewpoint, the highest injury accidents of pedestrians would occur in the second half of the year and end of the weeks that might relate to reopen the schools and universities and more traffic in these day. Suggestion: Particular attention should be paid to vulnerable age groups, mostly youth and adolescents. Also, due to the reopening of schools and universities in the second half of the year, and more student traffic in these two regions of Rasht, as well as atmospheric conditions, in autumn and winter, measures should be taken to reduce pedestrian accidents. On the other hand, by conducting training courses for pedestrians, promoting public awareness through mass media, building culture for the use of safe travel facilities such as pedestrians bridge, crossing pedestrian crossings, paying attention to traffic lights, etc., a positive step can be taken to reduce Pedestrians crashes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_91358_0c92d1c3c2779b072de570ade9124d35.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1796308.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|