مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۵۱، صفحات ۱۲۵-۱۷۲

عنوان فارسی برنامه‌ریزی راهبردی حمل‌ونقل پایدار در مراکز شهری
چکیده فارسی مقاله یک سیستم حمل‌ونقل پایدار می‌تواند مرکز توسعه جامعه باشد؛ اگر به‌درستی برنامه‌ریزی و طراحی نشده باشد می‌تواند به شبکه سرویس‌دهی منجر شود که نیازهای متغیر و به‌روز را نادیده گرفته، وضعیت فقرا را تشدید کند، به محیط‌زیست آسیب برساند و از توان مالی عمومی فراتر رود. تجارب نشان داده است دست‌یابی به یک سیستم حمل‌ونقل پایدار در گرو به‌کارگیری ترکیبی از سیاست‌ها و راهبردهایی است که استفاده از خودرو را داخل شهر محدود کرده و شیوه‌های پایدار حمل‌ونقل هم‌چون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی را در محور توجه قرار دهد. در همین راستا، پژوهش حاضر نیز به‌دنبال ارائه راهبردهایی است که بتوان سیستم حمل‌و‌نقل منطقه 12 کلان‌شهر تهران را به مرزهای توسعه پایدار نزدیک کرد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی- میدانی با استفاده از ابزار پرسش‌نامه، مشاهده و مصاحبه است. جامعه آماری آن، ساکنان منطقه 12 کلان‌شهر تهران که در سرشماری سال 1395 رقمی بالغ بر 240909 نفر بوده است. برای تخمین حجم نمونه، از فرمول شارل کوکران استفاده شده است. برای دست‌یابی به وضعیت موجود شاخص‌های حمل‌ونقل در منطقه 12، از روش پرسش‌نامه عمومی و جمع‌آوری اطلاعات از اسناد به‌خصوص آمار سالانه حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهر تهران استفاده شد. بعد از شناخت وضع موجود، فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی با استفاده از مدل SWOT انجام شد. در نهایت پس از طی مراحل تجزیه و تحلیل، مشخص شد موقعیت استراتژیک سیستم حمل‌ونقل منطقه 12 موقعیت بازنگری و یا انطباقی است. بنابراین راهبردهای مربوط به این موقعیت در اولویت قرار گرفته و با استفاده از ماتریس برنامه‌ریزی کمی (QSPM) رتبه‌بندی شدند. اولین راهبرد کلی برای نیل به پایداری سیستم حمل‌ونقل منطقه 12 عبارت‌است‌از: در نظر گرفتن ترکیبی از مشوق‌ها برای استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل پایدار و ترکیبی از محدودیت‌ها برای استفاده‌کنندگان خودرو برای کاهش استفاده از خودرو.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Strategic Transportation Strategic Planning in Urban Centers
چکیده انگلیسی مقاله A sustainable transport system can be a community development center; if not properly designed and designed, it can lead to a network of services that ignores changing and up-to-date needs, exacerbates the poor, hurts the environment and goes beyond public finance. Experience has shown that achieving a sustainable transport system involves the use of a combination of policies and strategies that limit the use of vehicles within the city and focus on sustainable modes of transport, such as walking, cycling and public transportation. In this regard, the present study also seeks to propose strategies that can bring the transport system of Tehran's 12 metropolitan areas closer to the boundaries of sustainable development. The research method is descriptive-analytical-field by using the questionnaire, observation and interviewing tool. The statistical population of this study was the residents of the 12th metropolitan area of ​​Tehran, whose number was 240909 in the 2016 census. To estimate the sample size, the Charles Cochran formula is used. In order to achieve the existing status of transport indicators in area 12, the general questionnaire and the collection of information from documents, especially the annual traffic and traffic statistics of Tehran metropolis, were used. After recognizing the status quo, the strategic planning process was conducted using the SWOT model. Eventually, after analyzing the steps, it was determined that the strategic position of the transportation system in area 12 was an overhaul or adaptive position. Therefore, the strategies related to this situation were prioritized and ranked using the quantitative planning matrix (QSPM). The first overall strategy for sustainability of the 12th district transportation system is the combination of incentives for the use of sustainable transport practices and a combination of constraints for car users to reduce vehicle use.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین حاتمی نژاد |
جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تهران

احمد پوراحمد |
جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تهران

احمد حاتمی |
برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_91331_0fc11cb19cc8a157ffe099f86277ad95.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1793015.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات