مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۵۱، صفحات ۳۱-۵۲

عنوان فارسی مدل سازی پیشرفته مبتنی بر کمترین مربعات جزئی مصدومیت منجر به بستری موتورسواران شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله حوادث ترافیکی جاده­ای یک مشکل جدی بهداشت عمومی در دنیا است به­طوری‌که مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی جاده­ای در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق می­افتد. در کشورهای با درآمد کم و متوسط با درآمد بالا، عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه‌سواران سهم بالایی از استفاده‌کنندگان وسایل نقلیه را تشکیل می­دهند و نیمی از کشته‌کنندگان حوادث ترافیکی را در کشور موتورسواران تشکیل می­دهند. هدف مطالعه حاضر، تعیین میزان پیشگویی مدل معادلات ساختاری مبتنی بر کمترین مربعات جزئی برای مصدومیت منجر به بستری موتورسواران در یک مطالعه مورد- شاهدی است. مطالعه حاضر، مطالعه مورد- شاهدی است که 300 مورد و 156 کنترل دارد و50 خوشه از بین 150 خوشه به­صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شد. یافته­های این مطالعه نشان داد که با توجه به برتری مدل SEM بر PLS نتایج نشان داد که رفتارهای حرکتی موتورسواران، بیش­فعالی بزرگسالان، رفتار موتورسواران و مشخصات دموگرافیک به‌عنوان متغیرهای پیش­بینی برای متغیر پاسخ آسیب لحاظ شدند. هم‌چنین رابطه مستقیم، مثبت و معناداری برای متغیرهای رانندگی در ساعات تاریک (001/0P< ،01/1(OR=، کودک بیش­فعال (057/0P= ،65/1(OR=، صحبت کردن با تلفن همراه (010/0P=، 22/2(OR= و MRBQ (رفتار حرکتی موتورسواران) (092/0P=  ،28/1(OR= هم‌چنین رابطه معکوس و معنا­داری نیز بین متغیرهای وضعیت تأهل (002/0P= ،43/0(OR= و سطح تحصیلات (001/0P< ،29/0(OR= مشاهده شد. نتایج نشان داد در داده­های حاضر مدل معادلات ساختاری مبتنی بر کمترین مربعات جزئی که مدل بهتری است پیشنهاد می­شود که نتایج آن را می­توان برای داده­های ترافیکی مورد بررسی قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Advanced Modeling Based on the Least Squares of Minor Injuries Leading to Hospitalization of Motorcyclists in Tabriz City
چکیده انگلیسی مقاله Road traffic accidents are a serious public health problem in the world, with mortality due to road traffic accidents occurring in low and middle income countries. In low and middle income countries with high incomes, pedestrians, motorcyclists and cyclists account for a high share of vehicle users, and half of the casualties are traffic accidents in motorcyclists. The purpose of this study was to determine the predictive value of a structural equation model based on least squares for injuries leading to motorcyclist hospitalization in a case-control study. The present study was a case-control study with 300 cases and 156 controls, and 50 clusters from among 150 clusters were selected randomly by cluster sampling. The findings of this study showed that considering the superiority of the SEM model on PLS, the results showed that motor behavior behaviors of motorcyclists, adults, adults, motorcyclist behavior and demographic characteristics were considered as predictive variables for the response variable. Also, there was a direct, positive and significant relationship between driving time in dark hours (P = 0.001, OR = 01.01), high child (P = 0.077, OR = 0.61, talking with cell phone number 010 (OR = 0.22), OR = 2.2 and MRBQ (motor behavior of motorcyclists) (P = 0.92, 1/28). Also, there is a reverse and meaningful relationship between marital status variables (P = 0.002, OR=0.43) and education level (OR = 0/29) (P = 0.001) .The results showed that in the present data, the model of structural equations based on the least squares, which is better model, is suggested, which results Can be considered for traffic data.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیلا حسن زاده |
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز

محمد اصغری جعفرآبادی |
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز

همایون صادقی بازرگانی |
دانشگاه علوم پزشکی تبریز


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_91327_2ddddc5054cc0cc4e98bd17fd199b8fe.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1793011.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات