مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۵۱، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی تحلیل عوامل موثر بر وقوع تصادفات جاده ای
چکیده فارسی مقاله حوادث جاده‌ای در استان سمنان طی سال‌های 1394 و 95 به‌ترتیب 304 و 261 نفر منجر به فوت و مصدومان 4228 و 4395 نفر بوده است. هم‌چنین با توجه به این‌که استان سمنان در مسیر شرق کشور قرار گرفته، نرخ تردد جاده‌ای گاهی تا 1000 خودرو در ساعت می‌رسد. بنابراین، هدف از این مطالعه تعیین ارجحیت عوامل اثرگذار بر وقوع تصادفات جاده‌ای است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ متغیر کیفی، از لحاظ زمان مقطعی است. هم‌چنین نوع این پژوهش توصیفی- پیمایشی است. در این مطالعه، ابتدا با تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم مهم‌ترین زیرمعیار‌ها شناسایی شدند و سپس از بین تکنیک‌های رتبه‌بندی MADM، از روش FAHP برای وزن‌دهی به مهم‌ترین عوامل و زیرمعیارها برای تعیین ارجحیت استفاده شده است. نتایج بیان‌گر آن است که، شاخص انسانی دارای بالاترین رتبه و محیط کمترین رتبه را دارد. در شاخص انسانی معیار خستگی و خواب آلودگی با وزن 098/0 مرجح‌ترین و معیار تصمیم‌گیری با وزن 030/0 کمترین ارجحیت را در وقوع حادثه نشان می‌دهد. هم‌چنین شاخص وسایل نقلیه در الویت دوم قرار می‌گیرد به‌طوری‌که معیار عدم ایمنی با وزن 083/0 خودرو رتبه اول و دیگر معیارها در اولویت دوم تا چهارم در وقوع تصادف جاده‌ای در راه‌های استان سمنان قرار می‌گیرند. همین طور شاخص جاده و محیط در رتبه سوم و چهارم تصادفات جاده‌ای قرار می‌گیرند. به‌علاوه، ضریب سازگاری انسان، وسایل نقلیه، محیط و جاده به‌ترتیب 039/0، 049/0، 014/0 و 046/0 است که چون کوچک‌تر از 1/0 است. بنابراین می‌توان به مقایسه‌های انجام شده اطمینان کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادفات جاده‌ای، انسان، وسایل نقلیه، محیط، جاده، استان سمنان،

عنوان انگلیسی Analysis of Factors Affecting the Occurrence of Road Accidents
چکیده انگلیسی مقاله Road accidents in Semnan province during the years 2015 and 2016 were respectively 304 and 261, resulting in deaths and injuries of 4228 and 4395 respectively. Also, due to the fact that the province of Semnan is on the east side of the country, the rate of road traffic sometimes reaches 1000 cars per hour. Therefore, the purpose of this study is to determine the preference of factors affecting the occurrence of road accidents. In terms of target, this research is qualitative in terms of time. The type of this research is descriptive-survey. In this study, we first identified the most important sub-criteria with first and second confirmation factor analysis. Then, from the MADM rating techniques, the FAHP method for weighting has been used as the most important factors and sub-criteria for determining priority. The results indicate that the human index has the highest rank and the lowest rank. In the human index, the fatigue and drowsiness criterion with a weight of 0.098 is the preferred and the criterion of decision making with a weight of 0.30 shows the least priority in the incident. Also, the index of vehicles is placed in the second priority, with the index of insecurity with the weight of 0.083 vehicles ranked first and other criteria in the second to fourth priority in the event of a road accident in the roads of the province of Semnan. Road and environment indicators are also ranked third and fourth on road accidents. In addition, the coefficient of adaptability of man, vehicles, environment and road is 0.039, 0.049, 0.014 and 0.046, which is less than 0.1. Therefore, comparisons can be made.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یونس وکیل الرعایا |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

حسن نوری |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_91326_97fcf2d55a82f31cbd697878a5f5334f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1793010.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات