|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۶۳۹-۶۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش مرکز فرماندهی و کنترل در مدیریت بحرانهای اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف:نیروی انتظامی مهمترین سازمان تأمینکننده نظم و امنیت در کشور است و درصورت بروز بحران بهعنوان نیروی مقدم با آن مواجه میشود، این نیرو پیوسته با بحرانهای اجتماعی روبروست و برای مدیریت آن نیازمند یک مغز متفکر و هدایتگر است؛ در این بین نقش مرکز فرماندهی و کنترل بسیار مهم است؛ هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مرکز فرماندهی و کنترل نیروی انتظامی در مدیریت بحرانهای اجتماعی است. روش:این پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است، جامعه آماری پژوهش 185 نفر و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 125 نفر تعیین شد. پایایی پرسشنامه برای فرضیه اول، توسط آلفای کرونباخ 76/0، فرضیه دوم، 79/0 و فرضیه سوم، 81/0 به دست آمد. در پردازش و تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای و برای تعیین اولویت مولفهها، از آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها:بیشترین تاثیرگذاری مرکز فرماندهی و کنترل نیروی انتظامی در مدیریت بحرانهای اجتماعی بهترتیب مربوط به هماهنگی و هدایت عملیات، پردازش اطلاعات و تشخیص بهموقع بحران و جمعآوری اطلاعات است. نتایج:مهمترین مؤلفهها نیز بهترتیب اولویت شامل: فراهمکردن موقعیت تصمیمگیری و آگاهی از وضعیت، پردازش اطلاعات، نمایش وضعیت نبرد و تشخیص بهموقع بحران، پیشگیری از تداخل و تناقض بین فعالیت ردهها و وحدت فرماندهی در زمان مواجهه با بحرانهای اجتماعی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Role of the Command and Control Center in Managing Social Crises |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Police Force is the most important organization providing security and order in the country. It faces a crisis in the event of a crisis, and this force is constantly facing social crises and needs a thoughtful and responsible brain to manage it; the center of command and control is very important; the purpose of this study is to examine the impact of the command and control center's police force on managing social crises. Method: This research is an applied survey. The statistical population of the study was 185 people and the sample size was determined using Cochran formula 125. The reliability of the questionnaire for the first hypothesis was obtained by Cronbach's alpha, 76%, the second hypothesis, 0.79 and the third hypothesis, 0.81. T-test was used for data processing and analysis. Friedman test was used to determine the priority of components. Findings: The greatest influence of the command and control center in the management of social crises is related to coordinating and directing operations, processing information and timely diagnosis of crisis, and collecting information. Result: The most important components are the priorities, respectively: providing decision-making position and state of the art, information processing, the status of the battle, and timely diagnosis of the crisis, prevention of conflict and contradiction between the activities of the ranks and the unity of command when confronted with social crises. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکبر کنعانی | مدیریت پیشگیری از جرم دانشگاه علوم انتظامی امین
جعفر محمدیبرزگر | پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_20431_c58dcd2f3e4b0539995efb513233154f.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1734866.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|