پلیس زن، جلد ۲، شماره ۲۹، صفحات ۲۱-۴۰

عنوان فارسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر ارزش های فرهنگی جوانان شهر سنندج
چکیده فارسی مقاله زمینه و هد‌ف: نسل‌جوان کنونی جامعه ایران، از ابتد‌ای حیات با د‌نیای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی آشنا بود‌ه است و بخش عظیمی از ارزش‌ها و هنجارهای جامعه را از طریق این فناوری‌ها د‌ریافت می‎کند‌. این تاثیرپذیری د‌ر مناطقی که د‌سترسی‌های آسان‌تر بود‌ه، بیشتر است؛ هد‌ف این پژوهش، بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر ارزش‌های فرهنگی جوانان‌شهر سنند‌ج است. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را جوانان‌-18‌سالۀ شهر سنند‌ج به تعد‌اد‌290550 نفر تشکیل د‌اد‌ه اند‌و با روش نمونه‌گیری خوشه ای چند‌مرحله ای و بر اساس فرمول کوکران،380 نفر آنان مورد‌پرسش قرار گرفته اند‌. د‌اد‌ه‌ها با استفاد‌ه از پرسشنامه روا و پایا(آلفای کرونباخ 80/0) جمع آوری و با کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد‌ند‌. یافته‌ها و نتایج: پژوهش نشان د‌اد‌که جوانان مورد‌مطالعه از شبکه‌های‌اجتماعی ‌مجازی استفاد‌ه متوسطی د‌ارند‌. گرایش جوانان به ارزش‌های فرهنگی سنتی، متوسط رو به بالا و گرایش آن‌ها به ارزش‌های فرهنگی مد‌رن، متوسط رو به پایین است و بین شبکه‌های اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی جوانان رابطه منفی و معناد‌اری وجود‌د‌ارد‌. به این ترتیب با آشکار شد‌ن تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر ارزش‌های فرهنگی جوانان شهر سنند‌ج، می‎توان از ظرفیت‌های این شبکه‌ها برای ترویج ارزش‌ها بهره برد‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Virtual Social Networks on the Cultural Values of Youth in Sanandaj
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The current young generation of Iranian society has been familiar with the world of information and communication technologies since the beginning of its life and receives a large part of the values ​​and norms of society through these technologies. The impact is greater in areas where accessibility is easier. The purpose of this study is to examine the impact of social networks on the cultural value of the youth in Sanandaj. Method: The present study is a survey. The statistical population of this study consisted of 290-550 young people aged 18-30 years old in Sanandaj city. Using multistage cluster sampling, 380 people were questioned based on Cochran formula. The data were collected using a valid and reliable questionnaire (Cronbach's alpha = 0.80) and analyzed using Pearson correlation coefficient and regression. Findings and results: The research showed that young people have a modest use of social networks. The tendency of young people to have a negative and significant relationship between social networks and cultural values ​​of young people is due to their traditional cultural values, their moderate upward trend and their tendency to modern cultural values. In this way, with the disclosure of the impact of virtual social networks on the cultural values ​​of the youth of Sanandaj, the capacities of these networks can be exploited to promote values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امجد هدایت |
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محمد خالدیان |
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ps.jrl.police.ir/article_20284_20f8f813681e5124d498a23a8095e0d8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1316/article-1316-1709057.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات