|
پلیس زن، جلد ۲، شماره ۲۹، صفحات ۵-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه ادراک شایستگی با اضطراب و احساس تنهایی در کودکان بی سرپرست مراکز شبه خانواده |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: محرومیت از کانون خانواده و زندگی در محیطهای مراقبت گروهی نظیر مراکز شبه خانواده، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را با شرایط هیجانی و رفتاری ویژهای مواجه میسازد. از این رو هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی رابطه ادراک شایستگی با اضطرب و احساس تنهایی در کودکان دختر مراکز شبه خانواده شهر تهران است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری آن را کودکان دختر 8 تا 11 ساله مقیم مراکز شبه خانواده وابسته به بهزیستی شهر تهران در سال 96 تشکیل داده اندو تعداد120 نفر آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و موردپرسش قرار گرفته اند. دادهها با کمک پرسشنامههای ادراک شایستگی کودکان هارتر(HPCS) با آلفای کرونباخ 92/0، احساس تنهایی آشر و ویلر(LQ) با آلفای کرونباخ 91/0 و مقیاس اضطراب اسپیل برگر(STAI) با آلفای کرونباخ 96/0، گردآوری و با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تجزیه وتحلیل شده اند. یافتهها و نتایج: پژوهش نشان دادکه ادراک شایستگی رابطه منفی و معناداری با اضطراب و احساس تنهایی در کودکان دارد. بنابراین میتوان گفت که چنانچه احساس ادراک شایستگی در کودکان تقویت شودو یا منابع تضعیف کننده آن شناسایی و مرتفع شوند، میتوان برای کاهش احساس تنهایی و اضطراب و جلوگیری از تبعات ناخوشایندآن اقدام کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between competency Perception and Anxiety and Loneliness in Orphaned Children in Pseudo-Family Centers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Discontinuation of the family center and living in community care settings such as pseudo-family centers cause abusive children to be faced with special emotional and behavioral conditions. Therefore, the purpose of this study was to investigate the relationship between perceived competency and anxiety and loneliness in the children in the pseudo-family centers of Tehran. Method: The present study is a correlational study. The statistical population of this study was girls aged 8-11 years old who resided in pseudo-families of dependent families of Tehran city in the year 2018 and 120 of them were selected by simple random sampling method. The data were collected using questionnaire (HPCS) with Cronbach's alpha of 0.92, Usher and Wheeler's loneliness with Cronbach's alpha of 0.91 and Spile Berger's anxiety scale (STAI) with Cronbach's alpha of 0.96. Pearson correlation and regression tests were used to analyze the data. Findings and results: The research showed that the perceived competence had a negative and significant relationship with anxiety and loneliness in children. Therefore, it can be said that if the sense of competence perception is strengthened in children or its weakening resources are identified and eliminated, it can be used to reduce the feeling of loneliness and anxiety and prevent its adverse effects. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فائزه شجاعی باغینی | دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
محمود بهرامی | دانشگاه خوازمی تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ps.jrl.police.ir/article_20283_dd9f82f29f20a1f1700fd8fef4b33353.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1316/article-1316-1709056.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|