پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، جلد ۱۳۹۸، شماره ۴۵، صفحات ۶۱-۸۶

عنوان فارسی ارزیابی اثربخشی دوره عمومی انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نظر به درک ضرورت و اهمیت ارزیابی اثربخشی برنامه‌های آموزشی برای سازمان‌های نظامی و با تأکید اجرایی نمودن برنامه‌های عملیاتی لحاظ شده به‌ویژه برای دانشگاه علوم انتظامی امین، بررسی دوره‌های آموزشی ازلحاظ کاربردی و اثربخش بودن، موردتوجه واقع‌شده و بررسی آن به‌عنوان نیاز سازمانی به محققین و متخصصین این سازمان واگذارشده است. بر این اساس، این پژوهش سعی دارد اثربخشی آموزش‌ها را در دوره عمومی انتظامی دانشگاه علوم انتظامی بر اساس الگوی کرک پاتریک در سه سطح واکنش، یادگیری و رفتار ارزیابی کند. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع تحقیق، توصیفی و ازنظر هدف، کاربردی است و داده‌های آن به شیوه پیمایشی جمع‌آوری شده است. جامعه آماری، دانشجویان دوره 28 دانشگاه به تعداد 502 نفر و فرماندهان بلافصل ایشان به تعداد 9 نفر در نظر گرفته شده است که با استفاده از فرمول حداکثری کوکران تعداد نمونه دانشجویان 218 نفر برآورد شد. ابزار سنجش میزان رضایت و تغییرات رفتاری از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته و برای سنجش میزان یادگیری نمرات پایان دوره عمومی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کلموگروف- اسمیرنف و t تک نمونه‌ای استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده بیانگر این است که میزان رضایت دانشجویان از آموزش‌ها مثبت است. نمره سنجش میزان یادگیری 59/16 است. همچنین میزان تغییرات رفتاری ازنظر دانشجویان مثبت و ازنظر فرماندهان منفی است. نتیجه‌گیری: تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد اثربخشی میزان رضایت و یادگیری در حد زیاد بوده است. در سطح سوم (تغییرات رفتاری) اثربخشی ازنظر دانشجویان زیاد، ولی از منظر فرماندهان در سطح متوسط ارزیابی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی، اثربخشی، آموزش، دوره عمومی کاردانی انتظامی،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effectiveness of the General Law Enforcement Course, Amin University of Police Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the necessity and importance of evaluating the effectiveness of educational programs for military organizations and emphasizing the implementation of the operational programs included especially for Amin University of Police Sciences, the review of the training courses has been considered in terms of applicability and effectiveness as an organizational need. Therefore, this study tries to evaluate the effectiveness of training in the general law enforcement discipline of the Police University based on Kirkpatrick's model in three levels such as: reaction, learning and behavior. Method: The present study is a descriptive research method and its data is collected in a survey method. The statistical population consists of university students, i.e., 502 people and their immediate commanders, i.e., 9 people. Using the maximum Cochran formula, 218 students were selected and the sample numbers of commanders were 9. To measure satisfaction and behavioral changes, researcher-made questionnaires have been used to measure the level of learning of the students' end-of-school grades. For data analysis, the Kolmogorov-Smirnov statistical test and one-sample t have been used. Findings:: The results indicate that the students' satisfaction with training is high (3.429). The rate of learning is 16.59, the level of behavioral change in terms of students is high and in terms of commanders is moderate. Conclusion: analysis of data shows that effectiveness of satisfaction level is high.in third level ( behavioral changes) the effectiveness is analyzed high according to students but moderate according to commanders.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصوره پناهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

علی محبی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران (نویسنده مسئول): mohebbiarr@yahoo.com

روح‌الله کریمی‌خویگانی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://osra.jrl.police.ir/article_20111_b50f9fe8b3970ae0761d6884b36937af.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1500/article-1500-1686793.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات