|
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۳۸۹، شماره ۲۱، صفحات ۳۳-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
توانمند سازی کارکنان (تعاریف، الزامات و مدلها) |
|
چکیده فارسی مقاله |
همزمان با روند فزاینده تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که تمامی ابعاد و ارکان سازمانها را متاثر ساخته و انتظارات و الزامات نوینی را پدید آورده است، نقش و وظیفه مدیران و رهبران نیز به شدت متحول و دگرگون شده است. نقش مدیر در سازمانهای سنتی و کلاسیک، کنترل شدید نیروی انسانی بود و رفتار کارکنان می بایستی تحت کنترل مدیر در می آمد؛ اما در سازمانهای نوین و مدرن، انسانها توانمند می شوند تا خود تصمیم بگیرند و امور را اداره کنند. بنابراین توانمندسازی با مفهوم سنتی سازمان فاصلهای بسیار دارد. سازمانهای کنونی برای ادامه حیات خود باید از ویژگیهای خاصی، چون شفافیت، بهبود مستمر و ... برخوردار باشند و برای دستیابی به چنین ویژگیهایی، باید مهمترین منبع و ابزار رقابتی خود- یعنی نیروی انسانی- را توانمند سازند. به همین منظور در این مبحث محقق الزامات، فرایندها و مزایای توانمندسازی کارکنان را ارائه کرده و بدنبال آن به بررسی مدلهای مختلف توانمندسازی و نشان دادن نقاط قوت و ضعف هر مدل پرداخته است و مولفههای برتر توانمندسازی را مشخص نموده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانمند سازی، مدل های توانمند سازی، بهبود سازمانی، |
|
عنوان انگلیسی |
The empowerment of employees (definitions, necessities and models) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Concurrent with incremental process of economic, social and cultural changes which impressed all organization dimensions and fundamentals and create modern essentials and expectations. The role and duty of leaders and managers has drastically changed. The role of managers in traditional and classic organizations was severe controlling of their manpowers and their behavior should have been under mangers control but in modern organizations the people are empowered to making self-decisions by doing their affairs, so empowerment has a long distance with traditional definition of organization. The current organizations must enjoy some specific characteristics such as clarity and continuous improvement and empower their employees for accessing to such characteristics.For this purpose the authors have tried to present the necessities, processes and benefit of employee empowerment and after that they have examined the different models of empowerment and have shown the strengths and weaknesses of each model and have specified preferable components. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Empowerment, empowerment models, continuous improvement |
|
نویسندگان مقاله |
بهزاد شهبازی |
رحمت الله الهیاری |
سید محمد میرکمالی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://phr.jrl.police.ir/article_12396_65c23df686306ea5b67aff16211dd845.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1216/article-1216-1643797.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|